Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60 The Best Spread 468x60ms

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 16
  1. #1
    ariss
    Guest

    Sebagai peringatan utk Muslim..

    Mahu berkongsi bersama..

    Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Hari kiamat tidak akan terjadi sehingga melimpah ruah harta benda dan timbul fitnah (ujian kepada keimanan) dan banyak berlaku 'al-Harj'". Sahabat bertanya, "Apakah al-Hajr itu wahai Rasulallah"? Nabi saw. menjawab, "Peperangan demi peperangan demi peperangan". -Hadis riwayat Ibnu Majah

    Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Sungguh belum akan tiba hari kiamat sebelum kamu semua (kaum muslimin) memerangi kaum Yahudi, sampai-sampai batu yang di belakangnya ada orang Yahudi bersembunyi berkata, ‘Hai orang Islam! Ini ada orang Yahudi bunuhlah ia!'.” (H.R. Bukhari dan Muslim).


    bitcoin 160x600

  2. #2
    NG Rookie
    Join Date
    Jun 2005
    Posts
    188
    melfare is on a distinguished road
    Post Thanks / Like
    bagus... teruskan dengan hadith-hadith lain

  3. #3
    soberr_8
    Guest
    Quote Originally Posted by melfare
    bagus... teruskan dengan hadith-hadith lain
    kau keluar kan la kitab hadis2 sahih yg kau borong di suatu tempat pada suatu masa itu...

    bole kita kongsi sama2..

  4. #4
    NG Rookie
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    Dari Alam Angker.
    Posts
    205
    fazarudin is on a distinguished road
    Post Thanks / Like


    Hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim

    "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah umat Islam berperang dengan orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi disebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi".

    Kini, kaum yahudi menubuhkan dana kebangsaan khas ( Jewish National Fund ) untuk penanaman pokok Gharqad tersebut.Didalam web www.jnf.com, dilaporkan mereka telah berjaya menanam sebanyak 220 juta pokok dan projek-projek lain.JIka benar seperti dilaporkan,maka sahlah bahawasanya yahudi ini sememangnya mengakui kebenaran Islam tetapi tetap terus menentang Islam.

  5. #5
    Hazmi
    Guest
    Hmm yang pasal pokok Gharqad ni aku x penah dengar...tapi memang betul Jewish National Fund ni kutip duit n dah tanam 240juta pokok, macam dalam website www.jnf.com kate..

  6. #6
    NG Rookie
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    Dari Alam Angker.
    Posts
    205
    fazarudin is on a distinguished road
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Hazmi
    Hmm yang pasal pokok Gharqad ni aku x penah dengar...tapi memang betul Jewish National Fund ni kutip duit n dah tanam 240juta pokok, macam dalam website www.jnf.com kate..
    Tapi hadith tu cakap ape ?..

    Ahaks!!

  7. #7
    NG Moderator
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    Subang Jaya DisneyLand HK
    Posts
    731
    sNarFy is on a distinguished road
    My Mood
    Aggressive
    Post Thanks / Like
    diorang tanam pokok tuh utk buat ape? senjata nuclear ke biodiesel? Ke tombak?
    -DEAD-

  8. #8
    NG Rookie
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    Dari Alam Angker.
    Posts
    205
    fazarudin is on a distinguished road
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by sNarFy
    diorang tanam pokok tuh utk buat ape? senjata nuclear ke biodiesel? Ke tombak?
    ihik..ihik..hikkk....!!!

  9. #9
    NG Rookie
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    Dari Alam Angker.
    Posts
    205
    fazarudin is on a distinguished road
    Post Thanks / Like
    Jenis-jenis HADIS

    Pada awal perkembangan Islam Al-Hadis telah diriwayatkan secara lisan/ingatan, dan selepas kira-kira 100 tahun kemudian ianya dikumpulkan dan dibukukan oleh para penyelidik Hadis. Hasil daripada pengumpulan tersebut Hadis terbahagi pula beberapa bahagian mengikut riwayat/periwayatnya:


    1. Hadis Mutawatir

    Hadis yang diketahui/diriwayatkan oleh beberapa bilangan orang yang sampai meyampai perkhabaran (Al-Hadis) itu, dan telah pasti dan yakin bahawa mereka yang sampai menyampai tersebut tidak bermuafakat berdusta tentangnya




    2. Hadis Mashyur

    Hadis utama yang diriwayatkan dari berbilang periwayat Al-Hadis.iaitu sekurang-kurangnya tiga sanad (jalan kepunca Al-Hadis) atau dari tiga periwayat Hadis yang berbeza




    3. Hadis Sahih

    Hadis yang berhubung/bersambungan sanad dari permulaan hingga akhir dan periwayat-periwayat tersebut bersifat berikut:

    i. Adil
    ii. Kuat Ingatannya.
    iii. Sejahtera dari keganjilan dan
    iv. Sejahtera dari Kecederaan yang memburukkan.




    4. Hadis Hasan

    Hadis yang berhubung/bersambungan sanad dari permulaan hingga akhir dan periwayat-periwayat tersebut bersifat seperti Al-Hadis Sahih, tetapi mereka tidak mempunyai ingatan yang kuat.




    5. Hadis Dho'if

    Hadis yang tidak diketahui periwayat atau pun periwayatnya tidak bersifat seperti periwayat Hadis Sahih atau Hasan.




    6. Hadis Marfuk'

    Hadis yang diriwayatkan bersandarkan kepada keinginan Nabi saw sendiri, sama ada ucapan,perbuatan atau pun takrirnya.




    7. Al-Hadis Mauquf

    Merupakan kepatuhan atau perkataan sahabat sendiri yang diriwayatkan kepada kita




    8. Al-Hadis Mursal

    Merupakan perkataan yang diucapkan oleh tabi'ie (mereka yang tidak pernah bertemu Nabi saw) secara lansung atau terus kepada Nabi saw dengan tidak melalui perantaraan sahabat.




    9. Al-Hadis Muttasil

    Hadis yang berhubung/bersambung sanadnya dan setiap mereka yang meriwayatkannya mendengar terus dari orang yang meriwayatkan kepadanya sehingga sampai kepada Nabi saw atau kepada para sahabat.




    10. Hadis Mahfuz

    Hadis yang terpelihara, iaitu mereka yang meriwayatkan Al-Hadis tersebut, adalah mereka mempunyai kepercayaan yang tidak bertentangan kepercayaan dengan kepercayaan terhadap gulungan lainnya (tidak ada kepentingan peribadi).




    11. Hadis Jaiyid

    Hadis yang dikatakan baik dan Sahih oleh ahli atau para penyelidik Al-Hadis.




    12. Hadis Mujawwad dan Tsabit

    Merupakan nama lain bagi Al-Hadis Sahih dan Hasan.




    13. Hadis Maudhuk'

    Hadis yang diriwayatkan oleh mereka dengan mendustakannya dari Nabi saw pada halnya nyata tidak. Juga dikenali sebagai Hadis Palsu.(Diriwayatkan berdasar kepentingan tertentu).

  10. #10
    rolls
    Guest
    ni dapt dr YG nih...

    Fitrah Manusia Suka Berhibur



    Bismillahirrahmanirrahim


    Fitrah semulajadi manusia suka berhibur,
    Hiburan berbagai-bagai saluran,
    Kalau kita nak berhibur dengan pemandangan yang indah
    Menggunakan mata,
    Mata anugerah Tuhan,
    Kalau kita nak berhibur dengan suara yang sedap dan merdu
    Dengan menggunakan telinga,
    Telinga pemberian Tuhan,
    Kalau kita nak berhibur dengan makan dan minum
    Menggunakan mulut,
    Mulut ciptaan Tuhan,
    Kalau kita nak berhibur diantara suami isteri,
    Suami Isteri pemberian Tuhan,
    Kalau kita nak berhibur dengan ketenangan fikiran
    Kita rehatkan badan,
    Kita pergi ketempat yang tidak ada kesibukan,
    Badan adalah nikmat dari Tuhan,
    Kalau kita hendak berhibur,
    Pergi musafir ketempat-tempat orang, bertukar-tukar angin
    Dan pemandangan,
    Kita bawa fizikal kita untuk sama makan angin,
    Fizikal kita Tuhan jadikan,
    Kalau kita hendak berhibur dengan membaca,
    Menggunakan mata dan fikiran,
    Mata dan fikiran, dijadikan Tuhan,
    Seterusnya,
    Kita bernafas menggunakan oksigen dari Tuhan,
    Kalau tidak kita sesak nafas atau boleh jadi terus tidak bernafas,
    Ertinya Tuhan matikan,
    Kalau kita nak berhibur dengan menaiki kenderaan,
    Kenderaan dibuat dari bahan dan buatan Tuhan,
    Begitulah setiap kali kita hendak berhibur,
    Tak lepas daripada sesuatu ciptaan Tuhan,
    Kalau begitu, barulah kita faham
    Penghibur Agung kita adalah Tuhan,
    Tetapi jiwa kita sudah buta,
    Fikiran kita selalu memikirkan dunia,
    Tak nampak lagi Tuhan penghibur Agung kita,
    Patutlah kebanyakan manusia mati masuk neraka,
    Kerana tidak bersyukur dengan nikmat Tuhan.

    Nukilan: Tuan Guru Hj Ashaari Muhammad

    5.11.2005
    2.30 petang


  11. TenkoFX Crypto

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts