Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

TenkoFX Crypto Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 16
  1. #1
    NG Dr. Love
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    berpijak dibumi nyata...
    Posts
    6,036
    mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light
    My Mood
    Bored
    Post Thanks / Like

    khasiat sayur Tauge.......

    salam,

    Menu tauge untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.

    Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan syaur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

    Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

    Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

    Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

    Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

    Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

    Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

    Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

    Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya...

    just info....
    Estonian Forex 160x600en

  2. #2
    NG Dr. Love
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    berpijak dibumi nyata...
    Posts
    6,036
    mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light
    My Mood
    Bored
    Post Thanks / Like
    boleh agak mmg ramai xsuka mkn sayur tauge....:024:
    tapi....rupanya byk tul khasiat lam sayur nih...
    sapa xtau ..rugi...:035:

  3. #3
    NG Ace
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    kelana jaya
    Posts
    7,884
    zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    say no to taugeh......:048:

    taugeh bukan sejenis sayur....:036::036::036:

  4. #4
    'Victoria Concordia Crescit'
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    2,246
    maraippo will become famous soon enough maraippo will become famous soon enough
    My Mood
    Cool
    Post Thanks / Like
    tapi tauge goreng n tauge masak lemak bes, tauge dalam tauhu sumbat, tauge dalam mee goreng, mee kari...kire mmg banyak menu pakai tauge ni..hehe..
    murah pun murah...jom ramai2 makan tauge. tp tauge ni bukan sayur la...
    kategori ape eh..haha

  5. #5
    NG Ace
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    kelana jaya
    Posts
    7,884
    zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by maraippo View Post
    tapi tauge goreng n tauge masak lemak bes, tauge dalam tauhu sumbat, tauge dalam mee goreng, mee kari...kire mmg banyak menu pakai tauge ni..hehe..
    murah pun murah...jom ramai2 makan tauge. tp tauge ni bukan sayur la...
    kategori ape eh..haha
    taugeh termasuk dlm kategori jangan makan.....:036::036::036:

  6. #6
    kingnorth
    Guest
    Quote Originally Posted by zCk View Post
    say no to taugeh......:048:

    taugeh bukan sejenis sayur....:036::036::036:
    ada jugak mende yg mung tak makan yek.. ingatkan kayu jer..

  7. #7
    kingnorth
    Guest
    saya suker makan taugeh sbb taugeh best... makan mentah2 pun best.. lagipun taugeh adalah sumber protin yg tertinggi..percayalah:045:

  8. #8
    ☆.:*:.The Bluesmania.:*:.☆
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    K.L- PeNaNG-KLanTaN-KeDah-SelaMa- LuMut PeRAK- Kota DaManSara #
    Posts
    2,274
    Nard Wawa has a spectacular aura about Nard Wawa has a spectacular aura about Nard Wawa has a spectacular aura about
    My Mood
    Angelic
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by zCk View Post
    taugeh termasuk dlm kategori jangan makan.....:036::036::036:
    Btol.. taugehla paling tak suka..
    sbb dulu duk tgh dia membesar kat tisu kulat..
    terus jadi geli nak makan..
    :035::035:
    jumpa taugeh mesti singkan dia siap2..
    rupa2nya byk khasiat dia..
    aduh.. kena blaja makan ni.. :024::024:
    "Today is the great mental mental cleansing day. Throw away all that binds you to the past; all that hurts you. Discard everything in garbage;clean your heart; prepare it for a new life"

  9. #9
    NG Dr. Love
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    berpijak dibumi nyata...
    Posts
    6,036
    mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light
    My Mood
    Bored
    Post Thanks / Like
    aku rasa...ramai yg xbrkenan nk mkn sayur tauge ni...
    sebab xtau khasiatnya...sesiapa yg dah tau ....
    khasiat bagusnya tauge ni....elok tu..blaja2 makan yer...:045:
    buat masak lemak tauge + tauhu + telur.....sedap tu..:024:

  10. #10
    ☆.:*:.The Bluesmania.:*:.☆
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    K.L- PeNaNG-KLanTaN-KeDah-SelaMa- LuMut PeRAK- Kota DaManSara #
    Posts
    2,274
    Nard Wawa has a spectacular aura about Nard Wawa has a spectacular aura about Nard Wawa has a spectacular aura about
    My Mood
    Angelic
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by mariahassan View Post
    aku rasa...ramai yg xbrkenan nk mkn sayur tauge ni...
    sebab xtau khasiatnya...sesiapa yg dah tau ....
    khasiat bagusnya tauge ni....elok tu..blaja2 makan yer...:045:
    buat masak lemak tauge + tauhu + telur.....sedap tu..:024:
    iyala..
    kalo makan dia kan..
    rasa meremang dalam tekak..
    geelliii.. :035::035:

    "Today is the great mental mental cleansing day. Throw away all that binds you to the past; all that hurts you. Discard everything in garbage;clean your heart; prepare it for a new life"

  11. The Best Spread 468x60ms

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts