Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60 TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 11
  1. #1
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Apa nak jadi Kementeran Pengangkutan ni?

    Belum selesai isu pelabuhan kelang timbul pulak isu pembelian ketapi oleh KTM. Kalau SPRM tak siasat jugak tatau ler nak kata apa. Bukan barang puluh2 ribu ni. Dah main puluh2 juta :035:

    Tren DMU: SPRM didesak siasat

    KUALA LUMPUR 10 Nov. – Pembelian empat set tren Diesel Multiple Units (DMU) terpakai yang berusia 20 tahun oleh Keretapi Tanah Melayu Bhd. (KTMB) pada harga RM30 juta dikritik oleh empat Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN).

    Mereka menyifatkan harga pembelian itu tidak masuk akal sedangkan Argentina dan Costa Rica hanya membelinya dengan harga kira-kira RM10 juta, apatah lagi usia DMU berkenaan sudah hampir ‘putus darah’.

    Kemuncaknya ialah apabila salah seorang daripada mereka, Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat Kementerian Pengangkutan berhubung pembelian yang dianggap tidak masuk akal.

    Tegasnya, penyiasatan itu juga selari dengan jawapan Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Robert Lau Hoi Chew bahawa pihaknya membeli DMU berikutan tiadanya peruntukan yang mencukupi.

    “Apakah ada sesuatu, apakah ada sesuatu, saya ulangi lagi sekali Tuan Speaker, apakah ada sesuatu? Saya berharap, saya meminta SPRM tolong siasat menteri ini.

    “Kalau ada penyelewengan, heret dia ke mahkamah, dakwa dia. SPRM kata semua wakil rakyat nak dikaji, kajilah dulu menteri ini, menteri ini jelas waktu duit tak ada (membeli DMU dengan mahal),” katanya yang mencelah sewaktu Hoi Chew menggulung perbahasan peringkat dasar Bajet 2010 di Dewan Rakyat malam tadi.

    Terdahulu, dalam celahannya, Mohamad mendakwa, beliau mendapat maklumat bahawa Lembaga Pengarah KTMB tidak bersetuju dengan pembelian itu, namun ia tetap dilakukan dengan arahan Kementerian Pengangkutan.

    “Itu satu persoalan besar, sudahlah duit tak ada, beli barang yang sudah buruk, lebih mahal daripada negara-negara lain.

    “Pelik kita... pelik, orang zaman sekarang dah guna kereta api elektrik kerana tidak mahu pencemaran dan lebih laju, dia ada cara automatik nak sampai stesen berhenti sendiri, kalau manual macam ini, kereta api buruk macam ini tak selamat orang menumpang,” tegasnya.

    Beliau turut membidas ketidakhadiran Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat untuk menjawab soalan penting daripada Ahli-ahli Parlimen sambil menyindir sama ada kesibukan itu berkaitan dengan tugas rasmi atau urusan peribadi.

    Isu berkenaan meletus apabila pembelian DMU didedahkan oleh Datuk Ismail Kassim (BN-Arau) yang kemudiannya disambut oleh Datuk Wira Ahmad Hamzah (BN-Jasin) dan Datuk Halimah Mohd. Sadique (BN-Tenggara).

    Ahmad sewaktu mencelah, mengkritik pembelian itu kerana kelajuan DMU hanyalah 80 kilometer sejam berbanding kereta api kargo yang berkelajuan 90 kilometer sejam.

    Halimah pula mempersoalkan sama ada sistem rel sedia ada akan ditukar kerana ia adalah untuk kegunaan tren Electric Multiple Units (EMU).

    “Umur sudah 20 tahun, dah nak ‘putus darah’ dah, berapa lama lagi jangka hayat dia? Adakah kos selenggara rendah? Adakah kerajaan boleh memberi keyakinan kos selenggara dia tidak tinggi,” ujarnya.
    Professional_PAMM_Service-ENG_160x600
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  2. #2
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    hahaha... kantoi!
    aku rase mesti ade lagik kes2 camni...
    tgk jek la pasni kapal KD inderapura plak...

    “Apakah pasti sesuatu, apakah pasti sesuatu, saya ulangi lagi sekali Tuan Speaker, apakah pasti sesuatu?

  3. #3
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by tennoajak View Post
    Belum selesai isu pelabuhan kelang timbul pulak isu pembelian ketapi oleh KTM. Kalau SPRM tak siasat jugak tatau ler nak kata apa. Bukan barang puluh2 ribu ni. Dah main puluh2 juta :035:
    kementerian pengangkutan tu lubuk duit tu..
    tp slalu nye yg pegang portfolio ni bukan melayu la..

  4. #4
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    cheraxz
    Posts
    13,808
    alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like
    ketapi lama tu pon nak beli ke??
    :002:

    eh..da tak ikut format ke??:011:

  5. #5
    NoGold Football Club
    Join Date
    May 2007
    Location
    Selayang-Kota Damansara-Kajang-Muar
    Posts
    4,170
    putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice
    My Mood
    Confused
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    dia suka barang yang sizen kot
    makin tua makin berisi

    tu yang beli mahal tu :011:
    Dengan izin ALLAH aku makan tengahari dengan POUND makan malam dengan USD Amin :1:
    I'm good friend like a computer
    I 'enter' ur life,
    'save' u in my heart,
    'format' ur problems,
    'shift' u 2 opportunities
    and never 'delete' u from my memory

  6. #6
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    cheraxz
    Posts
    13,808
    alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by putat76 View Post
    dia suka barang yang sizen kot
    makin tua makin berisi

    tu yang beli mahal tu :011:
    mcm janda plak:041:

  7. #7
    NoGold Football Club
    Join Date
    May 2007
    Location
    Selayang-Kota Damansara-Kajang-Muar
    Posts
    4,170
    putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice
    My Mood
    Confused
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by alonso14 View Post
    mcm janda plak:041:
    kekeekeke ada pe ngan janda :005:
    Dengan izin ALLAH aku makan tengahari dengan POUND makan malam dengan USD Amin :1:
    I'm good friend like a computer
    I 'enter' ur life,
    'save' u in my heart,
    'format' ur problems,
    'shift' u 2 opportunities
    and never 'delete' u from my memory

  8. #8
    Kasi Sembat..!
    Join Date
    Mar 2006
    Posts
    6,322
    mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of mattop has much to be proud of
    Post Thanks / Like
    saper janda tuh?:015:

    Quote Originally Posted by alonso14 View Post
    mcm janda plak:041:

  9. #9
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    cheraxz
    Posts
    13,808
    alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by mattop View Post
    saper janda tuh?:015:
    ketapi tsebut......:005:

  10. #10
    NG Dr. Love
    Join Date
    Nov 2008
    Location
    berpijak dibumi nyata...
    Posts
    6,036
    mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light mariahassan is a glorious beacon of light
    My Mood
    Bored
    Post Thanks / Like
    mana dia piki pasal org lain....
    semua pasal poket dia jer...


  11. The Best Spread 468x60ms

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts