Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

TenkoFX Crypto The Best Spread 468x60ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    Zarul Umbrella
    Guest

    [NoGold Superstar] 9 Fakta yang Perlu Anda Tahu Mengenai Pernafasan Dalam Nyanyian

    1.Pernafasan?Kenapa ianya penting?Ini adalah kerana tanpa pernafasan tidak akan ada udara dan bila tiada udara kita tidak akan boleh mengeluarkan suara dan bunyi takkan keluar dan tidak akan adalah nyanyian

    2.Pernafasan adalah sangat penting dalam nyanyian, dan ianya adalah perkara yang pertama yang akan diajar oleh kebanyakan guru-guru vocal

    3.Apa yang kebanyakan kita tak tahu adalah yang pernafasan ini sebenarnya adalah proses yang amat semulajadi, dan semestinya adalah amat senang sekali untuk mahirkan diri kita dengan kawalan suara yang betul dalam menyanyi.Memahami cara pernafasan untuk nyanyian akan menjadi ‘tool’ yang berguna bagi mencapai tahap ‘cemerlang’ dalam asas pernafasan untuk menyanyi!

    4.Penyanyi perlu belajar bagaimana hendak mengetahui tentang pernafasan mereka pada semua masa kerana ia memberi kesan kepada nada dan kualiti suara, kemampuan untuk mencapai julat pic yang diperlukan dan kemahiran mengawal not untuk tempoh masa yang lama. Mempelajari teknik penting ini memberikan alat yang betul bagi seorang penyanyi untuk melahirkan kemampuan diri mereka sebaiknya.

    5.Pernafasan yang betul dilakukan daripada diafragma. Perhatikan pernafasan seorang bayi, kelihatan perutnya yang naik dan turun apabila bernafas - ini adalah cara yang betul. Ia dilakukan tanpa menggerakkan bahu anda dan dada anda harus sangat minimum pergerakannya. Amalkan cara tersebut dengan mengimbangi bahu anda dan menumpukan pada pergerakan perut anda ke dalam dan ke luar.

    6.Seluruh pernafasan sama ada secara sedar atau tidak sedar adalah dilakukan menerusi diafragma. Udara tidak boleh bergerak melalui paru-paru tanpa yang bantuan dari diafragma

    7.
    Diafragma adalah otot berbentuk-kubah terletak melintang dibahagian bawah tulang selangka , untuk menggunakannya anda perlu mengisi dinding abdomen dengan udara. Apabila kita tidak menggunakan otot ini dengan keupayaan sepenuhnya, ia menghalang suara daripada menghasilkan gelembung yang perlu untuk menghasilkan resonan yang sewajarnya..

    8.Untuk makluman anda,kita tak boleh nak mengawal otot diafragma kita apabila kita bernafas.Ianya bergerak secara semulajadi dan anda tidak boleh nak kawal pergerakannya supaya ianya menguncup atau mengembang seperti yanang boleh kita lakukan keatas otot yg lain seperti trisep dan bisep.Apa yang boleh anda buat hanyalah menarik dan menghembuskan nafas dan ini menyebabkan ianya menguncup dan mengembang secara otomatik..

    9.
    Anda boleh mula belajar teknik pernafasan yang betul dengan mengamalkan senaman mudah ini:Mulakan dengan berbaring dan meletakkan sebuah buku besar di bahagian tengah abdomen anda. Sebagaimana anda menarik nafas, jika dilakukan dengan betul, anda sepatutnya melihat buku tersebut naik. Tahan untuk tiga saat sebelum dilepaskan; kemudiannya dihembus keluar dengan perlahan-lahan, perhatikan yang buku turun mengikut abdomen anda
    Estonian Forex 160x600en
    Last edited by Zarul Umbrella; 11 Nov 2009 at 12:44 AM.

  2. #2
    kingnorth
    Guest
    best... mana no 9 bro? ada 8 jer

  3. #3
    AbuPhowwer!
    Guest
    Quote Originally Posted by kingnorth View Post
    best... mana no 9 bro? ada 8 jer
    Laaa soklan ni dah di tanya laaa....kekekekke. Berusaha keras nampak? Ni sebab kopi jantan ker sebab x de tempat nk rembes? Wakakkakaka....

  4. #4
    Zarul Umbrella
    Guest
    Quote Originally Posted by kingnorth View Post
    best... mana no 9 bro? ada 8 jer
    ada tu..betul2 bawah no 8 tgk betul2 saya lupa nak renggang kan sikit nanti saya edit

  5. #5
    kingnorth
    Guest
    tq bro.. aku sonok baca tulisan bro nie...:dft003:

  6. #6
    Zarul Umbrella
    Guest
    Quote Originally Posted by kingnorth View Post
    tq bro.. aku sonok baca tulisan bro nie...:dft003:
    sama sama bro tak der hal dan terima kasih kerana suka baca tulisan saya,nak lagi banyak tips nyanyian awak boleh klik disini


  7. Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts