Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

The Best Spread 468x60ms TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 11
  1. #1
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Adakah Bekas Mufti Juga Memerlukan Tauliah

    Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin telah ditahan oleh JAIS semasa memberi kuliah. Menurut laporan akhbar hari ini, Mohd. Asri ditahan ketika menyampaikan kuliah agama di sebuah banglo di Taman Sri Ukay, Hulu Kelang malam tadi. Adakah gelarah bekas mufti itu tidak memadai dan masih memerlukan tauliah dalam menyampaikan kuliah. Apa pandangan anda?
    PAMM 120x600
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  2. #2
    ☆.:*:.The Bluesmania.:*:.☆
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Stamford Bridge
    Posts
    2,705
    the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough
    My Mood
    Angelic
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Dulu, zaman Khir Toyo, SS Bekas Mufti Selangor Dato Ishak Baharum pun tak dapat tauliah.
    Kat Permatang Pauh, Bekas Imam Besar Masjid negara, Datuk Firdaus pun takleh bagi khutbah, sebab tak dapat tauliah.

    Kat mana silap?
    the Oranje Forever!!!!
    "Life Is Awesome"

  3. #3
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by the Oranje View Post
    Dulu, zaman Khir Toyo, SS Bekas Mufti Selangor Dato Ishak Baharum pun tak dapat tauliah.
    Kat Permatang Pauh, Bekas Imam Besar Masjid negara, Datuk Firdaus pun takleh bagi khutbah, sebab tak dapat tauliah.

    Kat mana silap?
    kekadang pelik gak. So sapa yang layak nak bagi tauliah ni?
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  4. #4
    Administrator
    Join Date
    Feb 2006
    Posts
    303
    admin is a glorious beacon of light admin is a glorious beacon of light admin is a glorious beacon of light admin is a glorious beacon of light admin is a glorious beacon of light
    My Mood
    Fine
    Post Thanks / Like
    Berdasarkan pemahaman aku... tauliah atau kebenaran untuk berceramah hanya menjadi isu bila penceramah berkenaan berada dalam pemerhatian. Maksudnya, dalam hari kebiasaan sesiapa pun boleh beri ceramah, dan selagi tidak ada laporan atau isu yang ditimbulkan maka tidaklah ianya menjadi isu.

    Tetapi bila ada laporan yang dibangkitkan berkenaan beliau, maka pihak berkuasa boleh menggunakan kuasanya untuk menghalang penceramah atas alasan ketiadaan tauliah. Itulah sebabnya berlaku kes penahanan Dr. Maza.

    Berkenaan kenapa ada orang tidak puas hati dengan Dr. Maza, aku pun tak berapa pasti. Samada dia terlibat dengan Wahabi atau sebaliknya pun beliau sudah nafikan. Tetapi oleh kerana adanya laporan dari pihak peguam syarie, maka kes itu patut diselidiki bagi mengetahui kebenarannya.

    Secara peribadi, aku memang menyanjugi Dr. Maza dan suka baca tulisan beliau yang berani melibas sesiapa sahaja yang buat perkara tidak betul.

    Harapnya perkara ini hanya salah faham. Aku tidak rasa perkara ini ada kaitan dengan politik.

  5. #5
    ☆.:*:.The Bluesmania.:*:.☆
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Stamford Bridge
    Posts
    2,705
    the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough
    My Mood
    Angelic
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by mightyhitter View Post

    Secara peribadi, aku memang menyanjugi Dr. Maza dan suka baca tulisan beliau yang berani melibas sesiapa sahaja yang buat perkara tidak betul.
    benar, pemikirannya terbuka tidak condong kepada satu-satu mazhab.
    tapi keterbukaan beliau mungkin mengundang padah apabila orang yang tidak ada ilmu agama mengambil bulat pandangan beliau tapi rujukan.

    Bagi aku, beliau seorang yang berani TAPI apa yang istimewa pada Perlis ketika beliau jadi mufti. Sama saja dengan negeri lain.
    the Oranje Forever!!!!
    "Life Is Awesome"

  6. #6
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by mightyhitter View Post
    Berdasarkan pemahaman aku... tauliah atau kebenaran untuk berceramah hanya menjadi isu bila penceramah berkenaan berada dalam pemerhatian. Maksudnya, dalam hari kebiasaan sesiapa pun boleh beri ceramah, dan selagi tidak ada laporan atau isu yang ditimbulkan maka tidaklah ianya menjadi isu.

    Tetapi bila ada laporan yang dibangkitkan berkenaan beliau, maka pihak berkuasa boleh menggunakan kuasanya untuk menghalang penceramah atas alasan ketiadaan tauliah. Itulah sebabnya berlaku kes penahanan Dr. Maza.

    Berkenaan kenapa ada orang tidak puas hati dengan Dr. Maza, aku pun tak berapa pasti. Samada dia terlibat dengan Wahabi atau sebaliknya pun beliau sudah nafikan. Tetapi oleh kerana adanya laporan dari pihak peguam syarie, maka kes itu patut diselidiki bagi mengetahui kebenarannya.

    Secara peribadi, aku memang menyanjugi Dr. Maza dan suka baca tulisan beliau yang berani melibas sesiapa sahaja yang buat perkara tidak betul.

    Harapnya perkara ini hanya salah faham. Aku tidak rasa perkara ini ada kaitan dengan politik.
    Dr Maza ni sometime aku respek sometime not. Ada lah pendapat2 dia yang boleh disanggah. Tapi sapa lah aku ni kalau nak dibanding dengan dia.
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  7. #7
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Dr. Asri dilepas

    Oleh SUWARNI MOKHTAR
    [email protected]

    KUALA LUMPUR 2 Nov. – ‘‘Ini merupakan satu penantian yang sia-sia.’’ Itu adalah reaksi bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin selepas beliau menunggu lebih tiga jam di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dekat sini.

    Bukan setakat dibiar umpama menunggu buah yang tidak gugur, beliau juga tidak dimaklumkan tujuan sebenar diminta hadir ke mahkamah pada pagi ini.

    ‘‘Saya pun tak tahu. Mengikut bon jaminan yang dikeluarkan awal pagi tadi, saya diminta untuk berada di mahkamah ini pukul 9 pagi. Untuk apa tak tahu, beri keterangan ke atau nak dakwa ke, saya betul-betul tak tahu.

    ‘‘Malah saya juga ingin betulkan bahawa malam tadi saya juga tidak disoal siasat oleh mana-mana pihak berkuasa sebaliknya hanya diminta untuk memberikan beberapa butiran peribadi,’’ katanya yang menunggu di mahkamah sejak pukul 8.45 pagi.

    Menurut laporan akhbar hari ini, Mohd. Asri ditahan ketika menyampaikan kuliah agama di sebuah banglo di Taman Sri Ukay, Hulu Kelang malam tadi.

    Turut berada di ceramah tersebut ialah Ahli Parlimen Ampang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraidah Kamaruddin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Kelang, Saari Sungib.

    Pada pagi ini, hadir memberi sokongan kepada bekas mufti itu ialah aktivis masyarakat, Datin Paduka Marina Mahathir dan Pengarah Eksekutif Sisters in Islam (SIS), Zainah Anwar.

    Selain itu, hampir 50 penyokong bekas mufti itu berada di mahkamah seawal pukul 8 pagi.

    Kira-kira pukul 9 pagi, beberapa petugas media dan orang awam mula mengambil tempat di dalam dewan tetapi kira-kira 30 minit kemudian, seorang kakitangan mahkamah memaklumkan bahawa kes Mohd. Asri tidak akan disebut kerana ia masih di peringkat siasatan.

    Malah, semakan di mahkamah juga mendapati tiada sebarang fail pertuduhan ke atas kolumnis Mingguan Malaysia itu telah dibuat.

    Kira-kira pukul 10 pagi, Mohd. Asri dilihat memasuki bilik pendaftar mahkamah bersama-sama peguam syarie, Zulkifli Che Yong dan Azmi Mohd. Rais bagi tujuan pelantikan peguam.

    Sejurus selepas itu, media kemudian dimaklumkan oleh Zulkifli bahawa pihaknya kini sedang menunggu pegawai pendakwa dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Shah Alam.

    Ujar Zulkifli, pada ketika ini, bekas mufti berkenaan disiasat mengikut Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003 iaitu mengajar agama Islam atau perkara-perkara tentang agama Islam tanpa tauliah.

    Mengikut seksyen berkenaan, seseorang individu yang didapati bersalah boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

    Mohd. Asri, para peguam, petugas media dan penyokongnya menunggu di mahkamah sehingga hampir pukul 1 tengah hari sebelum dimaklumkan bahawa tiada pendakwaan akan dibuat pada hari ini.

    Bekas mufti itu hanya diminta oleh salah seorang anggota JAIS untuk menyerahkan salinan kad pengenalan beliau dan beberapa maklumat lain.

    Maklumat tersebut adalah bagi pengeluaran satu lagi bon jaminan oleh jabatan agama tersebut menggantikan bon jaminan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang dikeluarkan malam tadi.

    Difahamkan, pihak pendakwaan tidak dapat membuat sebarang dakwaan kerana masih menunggu arahan daripada Mufti Selangor.

    Selepas Mohd. Asri dibebaskan dengan jaminan tanpa cagaran, beliau menyatakan rasa kecewanya kerana telah diminta menunggu di mahkamah tanpa sebab.

    Beliau juga meluahkan rasa tidak puas hatinya kerana tidak ada seorang pegawai atau anggota JAIS yang bertemu dengannya atau menghubunginya untuk memberitahu perkembangan kes itu.

    Mohd. Asri turut memaklumkan media bahawa beliau akan bertemu dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jen. (B) Datuk Jamil Khir Baharom di Hotel Putra sejurus selepas itu.
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  8. #8
    ☆.:*:.The Bluesmania.:*:.☆
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Stamford Bridge
    Posts
    2,705
    the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough
    My Mood
    Angelic
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Nakhaie nafi bantah Dr Asri

    Bekas yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Datuk Mohd Nakhaie Ahmad menafikan beliau menentang pelantikan
    bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin untuk mengambil alih tempatnya.

    Mohd Nakhaie berkata beliau tidak terlibat dalam penyerahan memorandum yang telah dihantar oleh Persatuan Guaman Syarie Malaysia (PGSM) kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 12 Okt lepas.

    "Saya tidak pernah terlibat dalam sebarang memorandum yang telah dikemukakan oleh NGO-NGO.

    "Kenapa dia (Dr Mohd Asri) nak sindir saya pula melalui blognya?" katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur semalam.

    Mohd Nakhaie berkata perdana menteri yang akan melantik siapa pengganti beliau, dan buat masa sekarang jawatan yang dipertua Yadim adalah kosong berikutan persaraannya berkuatkuasa kelmarin.

    PGSM menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong supaya menarik balik pelantikan Asri sebagai yang dipertua Yadim kerana pelbagai dakwaan, termasuk mencerca ulama. BERNAMA
    the Oranje Forever!!!!
    "Life Is Awesome"

  9. #9
    NG Newbies
    Join Date
    Oct 2005
    Location
    tanah merah
    Posts
    41
    jasma is on a distinguished road
    My Mood
    Cool
    Post Thanks / Like
    Nak wat camno.....
    mana yg baik disampaikan kita terima...
    mana yg x elok tu kita abaikan ajer la..
    mmg dia ngaku x ikut wahabi...
    dia ni lebih ke tajdid atau pemurnian agama Islam...aku pun x faham apa yg dia kata tu...:021:

  10. #10
    Pappa
    Guest
    pihak berkuasa mungkin mahu menyiasat dakwaan mengenai dr,asri ni tp cara tangkapan itu mgkn tidak brp elok.


  11. Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts