Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

The Best Spread 468x60ms TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 16
  1. #1
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Contoh Karangan UPSR : Aku Sebiji Bola ‘You’ll Never Walk Alone’.

    Aku sebiji bola. Keturunan aku berasal dari sebuah negara Asia Tenggara
    bernama Malaysia. Moyang aku sebatang pokok getah yang menetap di Felda
    Bukit Rokan, Gemencheh, Negeri Sembilan.

    Tidak banyak yang aku tahu tentang tempat asal-usulku. Sebab ketika masih
    berstatus getah keping aku telah dihantar ke England. Yang aku tahu, di
    Malaysia sana ramai penduduknya yang berjiwa Scouser walaupun secara
    zahirnya mereka makan tempoyak dan budu. Kebanyakan dari mereka ini tidak
    pernah menjejakkan kaki ke Liverpool.

    Bukan macam aku. Ketika umur masih getah sekeping aku telah menjejakkan
    kaki di Liverpool. Kapal yang aku naik dari Pelabuhan Klang selama beberapa
    bulan akhirnya tiba di Pelabuhan Liverpool. Alhamdulillah, sepanjang
    perjalanan kami tidak dirampok oleh lanun-lanun Somalia.

    Dari pelabuhan aku telah dibawa ke sebuah kilang di pinggir kota Liverpool.
    Di sana aku telah dicairkan, dilenyek dan diacu bersama rakan-rakan getah
    keping yang lain. Dari satu mesin aku masuk ke mesin yang lain. Kami
    diberikan pewarna merah yang menyala. Aku suka.

    Selang beberapa jam, akhirnya aku dan rakan-rakan yang lain telah berubah
    bentuk dari sekeping getah ke sebiji sfera bulat yang dinamakan bola. Warna
    kami semua merah menyala. Kalau ikut orang Cina, memang manyak ong!

    Seminggu duduk di dalam gudang, aku dan rakan-rakan lain akhirnya menerima
    kunjungan tetamu. Dua orang Yank bernama Tom Hicks dan George Gillett
    datang untuk membeli aku dan rakan-rakan. Tapi mengikut pesan Yank berdua
    itu, sebelum dibeli mereka mahu kami semua dicopkan dengan lambang seekor
    burung dengan perkataan ‘You’ll Never Walk Alone’ di atasnya.

    Aku kurang arif apa motif lambang tersebut. Mungkin satu pertubuhan ajaran
    sesat barangkali? Persatuan memuja burung kot? Tapi walau apa pun yang
    pasti aku suka dengan lambang baru yang dicop ke atas badan aku yang
    berbentuk sfera ini.

    Selepas dicop, kami disimpan kembali ke dalam gudang hinggalah tiba hari
    yang dinantikan. Ya, di pagi Sabtu yang dingin bertarikh 17 Oktober 2009,
    aku bersama rakan-rakan yang lain telah dibawa keluar dari gudang untuk
    menaiki sebuah van. Kami meninggalkan kota Liverpool menuju ke destinasi
    kami yang baru, Sunderland.

    Sebetulnya aku kurang pasti tujuan lawatan kami ke sana. Adakah lawatan
    sambil belajar? Atau lawatan sempena rumah terbuka Deepavali? Di dalam
    perjalanan aku tertanya-tanya. Seronok tapi berdebar-debar pun ada.

    Selang beberapa jam perjalanan, aku akhirnya tiba di sebuah bangunan yang
    bernama Stadium of Light. Akhirnya baru aku tahu tujuan sebenar lawatan
    ini. Aku bakal dijadikan bola untuk satu perlawanan bolasepak.

    Gembiranya rasa hati, Tuhan saja yang tahu.

    Bersama rakan-rakan yang lain, kami dibawa masuk ke dalam stadium. Tapi
    harapan aku untuk dijadikan bola perlawanan dan disepak terajang oleh 22
    lelaki di atas padang terbantut. Aku tidak dimasukkan ke dalam padang,
    sebaliknya di letak di satu bahagian stadium yang dikhususkan untuk
    Scousers dari Liverpool.

    Apa barang? Jatuhlah status aku sebagai sebiji bola yang berwarna merah dan
    bercopkan seekor burung dengan kata hikmah ‘You’ll Never Walk Alone’.

    Jiwa aku sedikit kacau. Sedih bercampur hiba. Hajat di hati mahu jadi
    bolasepak tapi rupa-rupanya taraf aku hanyalah sekadar bola suka-suka,
    dilambung-lambung, ditepuk-tepuk dan dilonjak-lonjak oleh sekumpulan
    Scousers yang mabuk Carlsberg. Aku pasrah.

    Tapi bak kata pepatah, tuah ayam nampak di kaki tuah bola pastinya warna
    merah menyala. Sedang aku dilambung-lambung akhirnya aku jatuh ke tangan
    seorang budak lelaki Scouser yang sangat teruja. Aku bajet, budak seekor
    ini baru kali pertama menjejakkan kaki di stadium.

    Aku kenyit mata dan berikan satu bisikan jahat kepada budak Scouser ini.
    Aku suruh dia campak aku masuk ke dalam padang. Budak Scouser yang bebal
    ini akur dengan hasutan jahat aku. Rilek-rilek dia lambung aku masuk ke
    dalam padang.

    Wah, aku teruja. Tiba-tiba aku sudah berada di dalam padang. Betul-betul
    depan seorang mamat berbaju kuning yang kepalanya botak dan bulat. Kepala
    dia sebiji bentuknya macam aku. Nama dia Pepe Reina rasanya.

    Aku senyum kat Pepe Reina. Dia buat tidak endah. Sombong. Baghal. Tapi aku
    buat dek. Orang tak suka, aku pun tak sudi.

    Sedang aku meloncat-loncat seronok di depan Reina itu, tiba-tiba aku nampak
    kelibat seorang lelaki berkulit hitam dengan sebiji bola putih di kakinya.
    Ada kawan! Aku teruja.

    Bola putih yang bernama Nike T90 Ascente itu terbang menuju ke arahku.
    Mungkin dia pun seronok jumpa kawan di tengah padang. Kami berdua tersenyum
    dari jauh. Semakin lama dia semakin hampir. Laju pula terbangannya.
    Tiba-tiba aku gelabah, mamat ni takde brek ke?

    Kami bertembung. Bola putih itu terbang ke bahagian kiri mamat botak
    bernama Reina sementara aku pula terbang ke bahagian kanan.

    Kawan baru aku, si bola putih itu, terus masuk ke dalam gawang gol. Aku
    pula kerana sedikit gemuk tetapi ringan terbang perlahan-lahan ke luar
    padang. Tapi sebelum jatuh di luar padang aku sempat jeling pada mamat
    botak bernama Reina itu. Dia renung ke arah aku, bukan bola putih.

    Hehe, walaupun gemuk tapi warna merah menyala aku tetap menjadi daya
    penarik. Bukan setakat Reina, malah lensa kamera DSLR dan juga kamera
    televisyen semua fokus kepada aku. Berbilion penduduk dunia menyaksikan aku
    secara langsung. Dari United Kingdom hinggalah ke Felda Bukit Rokan,
    Gemencheh, Negeri Sembilan, Malaysia.

    Esoknya, gambar aku termpampang di dada-dada akhbar seluruh dunia. Dari
    mamat mabuk Carslberg yang kecewa di sebuah pub di kota Liverpool hinggalah
    ke pengadil-pengadil EPL yang diiktiraf FIFA, semua orang bercakap pasal
    aku. Dalam sekelip mata, aku jadi terkenal.

    Akhirnya, barulah aku faham maksud tersirat kata-kata yang tertera di atas
    badan bulat aku ini. Ya, aku kini tidak lagi keseorangan, seluruh dunia
    sudah kenal siapa aku.

    ‘You’ll Never Walk Alone’. Aku percaya. Aku ialah sebiji bola. Yang tidak
    lagi keseorangan.
    (894 patah perkataan)
    Professional_PAMM_Service-ENG_160x600

  2. #2
    'Victoria Concordia Crescit'
    Join Date
    Oct 2009
    Posts
    2,246
    maraippo will become famous soon enough maraippo will become famous soon enough
    My Mood
    Cool
    Post Thanks / Like
    hahaha..baper lama mengarang ni...hebat2 :005:

  3. #3
    NG Rookie
    Join Date
    Nov 2008
    Posts
    2,547
    cutepumpkin will become famous soon enough cutepumpkin will become famous soon enough
    My Mood
    Daring
    Post Thanks / Like
    penyokong kuat liverpool neh yang karang neh
    ahahahaha...!
    DaLaM hAti aDa Labu
    "I'm In NOGOLD SPEAKOUT!"

  4. #4
    ☆.:*:.The Bluesmania.:*:.☆
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Stamford Bridge
    Posts
    2,705
    the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough the Oranje is a jewel in the rough
    My Mood
    Angelic
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    sakastik btol budak MU, lepas tension :012:kalah aritu yer.
    udah2 ler:011:
    the Oranje Forever!!!!
    "Life Is Awesome"

  5. #5
    بسم الله الرحمن الرحيم
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Osaka, Japan.
    Posts
    10,753
    Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold
    My Mood
    Hot
    Post Thanks / Like
    panjangnya.. x larat den nk mmbaca..

    kseimpulan xde?

  6. #6
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Subang-Kuching-Liverpool
    Posts
    3,923
    RM100 will become famous soon enough
    My Mood
    Cool
    Post Thanks / Like
    amik ni 1 thanks dari fan liverpool utk fan MU yg bersusah payah nk buat karangan ni :011:

  7. #7
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    hehehe... tq bro
    aku pun dpt dari email... copy paste jek hehehe

  8. #8
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Gitaris Berapi View Post
    panjangnya.. x larat den nk mmbaca..

    kseimpulan xde?
    kesimpulannya aku berjaya melepaskan geram sebab diaorang taknak jalan bersama2 aku :027::027::027:
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  9. #9
    Glory Glory United
    Join Date
    Mar 2007
    Posts
    21,922
    Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future
    My Mood
    Yeehaw
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    emmm best giler citer ni..
    takder sambungan episod kedua ker...

    haku seekor bangau lak..
    31 Dec 2009 genap 15000 posting di NG

    bila nak cecah 30k ni

  10. #10
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Ejal_Kronik View Post
    emmm best giler citer ni..
    takder sambungan episod kedua ker...

    haku seekor bangau lak..
    yang berjaya mematuk setan merah

    Cam gam sambung ayat ler pulak

    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  11. Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts