Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60 TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 10 of 24
  1. #1
    Banned
    Join Date
    May 2009
    Location
    kejiranan
    Posts
    1,761
    carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like

    fikirlah wahai melayu

    “Semua etnik mencatatkan peningkatan pendapatan isi rumah dalam tempoh sama dengan bumiputera meningkat sebanyak 5.2 peratus setahun kepada RM3,156 sebulan, manakala isi rumah kaum Cina meningkat kepada kadar tiga peratus setahun kepada RM4,853 dan isi rumah India pada kadar 3.2 peratus kepada RM3,799.”
    “Ketidaksamaan pendapatan purata antara bumiputera dengan kaum Cina terus bertambah baik dengan nisbahnya mengecil daripada 1:1.6 pada tahun 2004 kepada 1:1.5 pada tahun 2007. Ketidaksamaan antara kaum bumiputera dengan kaum India juga bertambah baik dengan nisbahnya menyusut daripada 1:1.27 kepada 1:1.2 pada tempoh sama.”
    Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

    Statistik 2008
    “Kaum Melayu merupakan kumpulan terbesar dalam senarai penduduk negara ini yang pendapatannya di bawah RM1,000 sebulan.”
    “Seramai 497,800 isi rumah memperoleh pendapatan antara RM4,001 hingga RM5,000 pula dengan 254,700 daripadanya adalah Melayu, 166,600 (Cina), 44,800 (India), 6,900 (Kadazan), 200 (Orang Asli) dan 24,600 kaum lain.”
    ‘‘Sebanyak 235,300 isi rumah memperoleh pendapatan antara RM10,001 hingga RM20,000 dengan 85,700 adalah Melayu, 118,700 (Cina), 23,400 (India), 800 (Kadazan) dan 6,700 kaum lain,”
    “Sementara itu, terdapat 49,500 isi rumah yang memperoleh pendapatan melebihi RM20,000 sebulan dengan 16,500 adalah Melayu, 27,900 (Cina), 3,600 (India) dan 1,500 dari kumpulan etnik lain.”

    Sepotong sajak Usman Awang bertajuk MELAYU

    Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
    Segala yang ada sanggup diberikan
    Sehingga tercipta sebuah kiasan:
    “Dagang lalu nasi ditanakkan
    Suami pulang lapar tak makan
    Kera di hutan disusu-susukan
    Anak di pangkuan mati kebuluran”

    Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
    Masihkan tunduk tersipu-sipu?
    Jangan takut melanggar pantang
    Jika pantang menghalang kemajuan;
    Jangan segan menentang larangan
    Jika yakin kepada kebenaran;
    Jangan malu mengucapkan keyakinan
    Jika percaya kepada keadilan.

    Jadilah bangsa yang bijaksana
    Memegang tali memegang timba
    Memiliki ekonomi mencipta budaya
    Menjadi tuan di negara Merdeka

    Mari la kita fikirkan sama-sama di mana letakkannya kita di tanahair kita sendiri…“Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubahnya”..JIka bukan kita yang menukar angka di atas siapa lagi?jika bukan kita yang menaikkan nama bangsa sendiri siapa lagi? namun kita juga lah yang menghancurkan sendiri bangsa kita, terima lah kerana itulah realiti nya sekarang…FIKIRKAN WAHAI MELAYU

    p/s:aq bawa cerita ini adalah kerana rata2 anak remaja melayu lebih suka merosakkan diri mereka sendiri dengan gejala2 yang tak berfaedah........sedangkan bangsa2 lain bertungkus lumus meningkatkan taraf hidup mereka.......ini malaysia tanah air kita.....
    PAMM 120x600

  2. #2
    DiSc
    Guest
    remaja melayu zaman sekarang dah makin teruk....lagi pandai belajar,lagi teruk diorang nie...heran betul

  3. #3
    kingnorth
    Guest
    byk sgt pemerintah menyogok budaya dari luar

  4. #4
    NG Newbies
    Join Date
    Sep 2005
    Location
    Pekan 'n' Kuantan
    Posts
    0
    mohdligat is on a distinguished road
    My Mood
    Bored
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by kingnorth View Post
    byk sgt pemerintah menyogok budaya dari luar
    aku tak salahkan pemerintah..
    tapi kaum kita sendiri tak pandai amik peluang..
    memilih kerja pon ye gak..

  5. #5
    Banned
    Join Date
    May 2009
    Location
    kejiranan
    Posts
    1,761
    carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by DiSc View Post
    remaja melayu zaman sekarang dah makin teruk....lagi pandai belajar,lagi teruk diorang nie...heran betul
    suka ekowt menda yang bukan2....benda yg rosakkn akhlak dan nama bangsa mereka sendiri,sedangkan bangsa lain bertepok tangan ank melayu makin hanyut.......

    Quote Originally Posted by kingnorth View Post
    byk sgt pemerintah menyogok budaya dari luar
    kdang2 bukan salah pemerintah tetapi salah diri sendiri yg suka terikot2 budaya asing......kita x leh biarkn benda ini smakin berleluasa......tapi apakn daya kita tiada kuasa untuk menghalang semua ini jika tiada semangat kerjasama dari semua individu itu sendiri

    Quote Originally Posted by mohdligat View Post
    aku tak salahkan pemerintah..
    tapi kaum kita sendiri tak pandai amik peluang..
    memilih kerja pon ye gak..

    ye..aq faham itu tapi kadang bru dapat keje bgus sikit da mle wat hal......
    ponteng la......kadang2 bangsa lain2 hanya bekebun saja tapi leh kuasai ekonomi.......senang cite la menteri ekonomi negara memang melayu yg pegang tapi kuasa ekonomi itu bukan melayu yang pegang......ini kerana mereka bijak mengambil pluang.....maaf kata lah kebanyakn bangsa kita lebih suka tunggu di suap jerk dari berusaha nk ubah nasib dirinya......kadang2 pluang da terhidang di depan mata.......tapi sikap malas dan x berani mencuba itu kuat..mula lah macam2 alasan yg di berikan.........selagi sikap mcm nie ada sampai bila2 pon akan berada di takok yg sama..

  6. #6
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    1,138
    tokputih will become famous soon enough tokputih will become famous soon enough
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    melayu mudah lupa...

  7. #7
    NG Newbies
    Join Date
    Sep 2005
    Location
    Pekan 'n' Kuantan
    Posts
    0
    mohdligat is on a distinguished road
    My Mood
    Bored
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by carkey88 View Post
    ye..aq faham itu tapi kadang bru dapat keje bgus sikit da mle wat hal......
    ponteng la......kadang2 bangsa lain2 hanya bekebun saja tapi leh kuasai ekonomi.......senang cite la menteri ekonomi negara memang melayu yg pegang tapi kuasa ekonomi itu bukan melayu yang pegang......ini kerana mereka bijak mengambil pluang.....maaf kata lah kebanyakn bangsa kita lebih suka tunggu di suap jerk dari berusaha nk ubah nasib dirinya......kadang2 pluang da terhidang di depan mata.......tapi sikap malas dan x berani mencuba itu kuat..mula lah macam2 alasan yg di berikan.........selagi sikap mcm nie ada sampai bila2 pon akan berada di takok yg sama..
    yup.. agree macam AKU sendiri !! wakakakaaa..
    tapi aku sentiasa cuba memperbaikinya sblm makin terlambat..
    InsyAllah doa2kan laa..

    btol.. bukan kata suap je !
    nak kene org kerajaan terangkan apa peluang yg telah DISEDIAKAN !!
    PELUANG banyak tapi takut / tak mahu mencuba..

    MALAS no 1.. termasuk aku sendiri.. kekekekeee..

  8. #8
    Banned
    Join Date
    May 2009
    Location
    kejiranan
    Posts
    1,761
    carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by mohdligat View Post
    yup.. agree macam AKU sendiri !! wakakakaaa..
    tapi aku sentiasa cuba memperbaikinya sblm makin terlambat..
    InsyAllah doa2kan laa..

    btol.. bukan kata suap je !
    nak kene org kerajaan terangkan apa peluang yg telah DISEDIAKAN !!
    PELUANG banyak tapi takut / tak mahu mencuba..

    MALAS no 1.. termasuk aku sendiri.. kekekekeee..

    malas 2 la sikap pertama yg harus kita sama2 cuba buang dalam diri kita,rakan2,ahli keluarga dan dlm diri semua bangsa kita......
    kerana selagi sikap malas 2 ada x kan kemana lah kita...........

  9. #9
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    May 2009
    Location
    kuala lumpur
    Posts
    1,248
    Don_corleone is a jewel in the rough Don_corleone is a jewel in the rough Don_corleone is a jewel in the rough
    My Mood
    Cheerful
    Post Thanks / Like
    subsidi subsidi subsidi......

    oh melayu selalu disuap dgn subsidi....

    Apabila Anwar Ibrahim mencadangkan agar DEB dihapuskan,
    terdengar soraksorai yang begitu riuhrendah dari kalangan pemimpin UMNO.
    Maka bertebaran kecaman dan fitnah seperti
    Pengkhianat Melayu,Alat Cina,Tak Mengenang Budi dan pelbagai lagi yang ditujukan kepada beliau.
    Malah para pensyarah Universiti pun dipanggil tampil di kaca TV kononnya mengupas secara ilmiah lagi berilmu
    buat mempertahankan DEB dan pada masa yang sama mencela serta mengecilkan gagasan besar
    Agenda Ekonomi Malaysia yang dibawa Anwar.

    bila dipikirkan balik orang melayu terlalu dimanjakan...

    p/s:syok gak dapat subsidi...:022:

  10. #10
    Glory Glory United
    Join Date
    May 2009
    Location
    Ampang Ulu Kelang
    Posts
    2,648
    royce5061 has a spectacular aura about royce5061 has a spectacular aura about royce5061 has a spectacular aura about
    My Mood
    Busy
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Don_corleone View Post
    subsidi subsidi subsidi......

    oh melayu selalu disuap dgn subsidi....

    Apabila Anwar Ibrahim mencadangkan agar DEB dihapuskan,
    terdengar soraksorai yang begitu riuhrendah dari kalangan pemimpin UMNO.
    Maka bertebaran kecaman dan fitnah seperti
    Pengkhianat Melayu,Alat Cina,Tak Mengenang Budi dan pelbagai lagi yang ditujukan kepada beliau.
    Malah para pensyarah Universiti pun dipanggil tampil di kaca TV kononnya mengupas secara ilmiah lagi berilmu
    buat mempertahankan DEB dan pada masa yang sama mencela serta mengecilkan gagasan besar
    Agenda Ekonomi Malaysia yang dibawa Anwar.

    bila dipikirkan balik orang melayu terlalu dimanjakan...

    p/s:syok gak dapat subsidi...:022:

    inilah jadinya kalau semua nak dipolitikkan :007: :019:


  11. The Best Spread 468x60ms

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts