Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

The Best Spread 468x60ms Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

+ Reply to Thread
Results 1 to 5 of 5
  1. #1
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Bila Waktu Yang Sesuai Didik Anak Menabung

    Umur anak peringkat mana yang sesuai ajar anak menabung? Maksudnya dia sendiri faham kenapa perlu menabung. Dulu ada terjumpa kat AmBank kot buku kecil catatan pendapatan & perbelanjaan harian utk kanak2. Cam cash book. Bagus gak cara nak ajar anak2 buat akaun. So setiap penerimaan dan perbelanjaan duit dia akan direkod.
    Trade_on_STP_accounts-ENG_160x600
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  2. #2
    nurmalam
    Guest
    Quote Originally Posted by tennoajak View Post
    Umur anak peringkat mana yang sesuai ajar anak menabung? Maksudnya dia sendiri faham kenapa perlu menabung. Dulu ada terjumpa kat AmBank kot buku kecil catatan pendapatan & perbelanjaan harian utk kanak2. Cam cash book. Bagus gak cara nak ajar anak2 buat akaun. So setiap penerimaan dan perbelanjaan duit dia akan direkod.
    saya pun xde cdgan untuk ajar anak menabung...anak2 saya umur 6 & near 3...saya bukak acc ambank,ade tabung...so dah ader tabung tuh,mmg asyik masuk duit jer...setiap hari anak saya yang kecik tu akan tanya kat suami saya kalau ada syiling nak masukkan dalam tabung...mmg suami saya xsuka ade syiling...dlm dompet dia duit kertas ajer...

    sblm nih tabung ader jugak...rajin menabung...tp sbb tabung tu rajin diusung sana sini dah jatuh & pecah...sejak ade tabung baru,mmg start giat menabung blk la bdk2 nih...

    sbnrnya anak2 nih kalau kita tunjukkan contoh yg kita slalu masukkan duit dalam tabung,diorg pun akan ikut...

    org lain xsure...hehehe...

  3. #3
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by nurmalam View Post
    saya pun xde cdgan untuk ajar anak menabung...anak2 saya umur 6 & near 3...saya bukak acc ambank,ade tabung...so dah ader tabung tuh,mmg asyik masuk duit jer...setiap hari anak saya yang kecik tu akan tanya kat suami saya kalau ada syiling nak masukkan dalam tabung...mmg suami saya xsuka ade syiling...dlm dompet dia duit kertas ajer...

    sblm nih tabung ader jugak...rajin menabung...tp sbb tabung tu rajin diusung sana sini dah jatuh & pecah...sejak ade tabung baru,mmg start giat menabung blk la bdk2 nih...

    sbnrnya anak2 nih kalau kita tunjukkan contoh yg kita slalu masukkan duit dalam tabung,diorg pun akan ikut...

    org lain xsure...hehehe...
    Ajar masukkan duit dalam tabung tu antara langkah awal kan. Langkah seterusnya boleh bawak dia gi bank untuk bank in kalau dah penuh. Atau pun sebulan sekali. Pastu tunjuk kat dia figure yg bertambah dan xplain supaya dia seronok.

    Next year anak dah masuk darjah 1. Ingat nak bagi dia fix duit sekolah berapa2. Pastu nak suruh dia limitkan belanja utk yang perlu cam makanan ke. Setiap hari nak pastikan ada balance & suruh masuk dalam tabung. Yang penting nak suruh dia rekodkan suma. (Cam nak didik anak jadi akauntan lak :011
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  4. #4
    nurmalam
    Guest
    Quote Originally Posted by tennoajak View Post
    Ajar masukkan duit dalam tabung tu antara langkah awal kan. Langkah seterusnya boleh bawak dia gi bank untuk bank in kalau dah penuh. Atau pun sebulan sekali. Pastu tunjuk kat dia figure yg bertambah dan xplain supaya dia seronok.

    Next year anak dah masuk darjah 1. Ingat nak bagi dia fix duit sekolah berapa2. Pastu nak suruh dia limitkan belanja utk yang perlu cam makanan ke. Setiap hari nak pastikan ada balance & suruh masuk dalam tabung. Yang penting nak suruh dia rekodkan suma. (Cam nak didik anak jadi akauntan lak :011
    sama la ngan saya...skg saya slalu bgtau kat anak2,kalau nak beli ape2,cuba berjimat perbelanjaan...pastu baru buleh nak membeli brg2 tertentu...

    berbelanja bila perlu...

  5. #5
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by nurmalam View Post
    sama la ngan saya...skg saya slalu bgtau kat anak2,kalau nak beli ape2,cuba berjimat perbelanjaan...pastu baru buleh nak membeli brg2 tertentu...

    berbelanja bila perlu...
    pernah tak diaorang meragam, nak jugak barang tu walaupun tak bagi beli.

    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  6. TenkoFX Crypto

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts