Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

The Best Spread 468x60ms Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

+ Reply to Thread
Results 1 to 2 of 2
  1. #1
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    cheraxz
    Posts
    13,808
    alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like

    Kawal kalori elak gemuk

    SELEPAS berakhirnya puasa yang menjadi peluang terbaik mendapatkan berat badan sesuai, kehadiran Aidilfitri turut disulami keluhan ramai yang mengalami peningkatan semula berat badan.

    Jangan salahkan pengambilan makanan berkalori, tetapi bagaimana anda mengawal kalori yang merujuk unit tenaga. Apabila sejenis makanan itu mengandungi 100 kalori, ia sebenarnya menggambarkan berapa banyak tenaga yang boleh diperoleh tubuh apabila menikmati makanan itu.

    Hakikatnya, tubuh memerlukan kalori. Namun pengambilan terlalu banyak kalori tetapi tidak membakarnya menerusi aktiviti fizikal, hanya menyumbang kepada pertambahan berat badan. Jika anda mengambil terlalu banyak makanan berkalori yang tidak sepadan dengan keperluan tubuh, ia akan bertukar menjadi lemak. Seperti yang diketahui lemak berlebihan memudaratkan kesihatan.

    Tubuh memerlukan kalori untuk berfungsi - mengekalkan retak jantung, mengepam darah dan menyempurnakan sistem pernafasan.

    Begitupun, setiap individu itu unik. Justeru, setiap orang memiliki keupayaan membakar kalori yang berbeza. Namun, sesuatu yang pasti kalori tidak banyak terbakar ketika anda menonton televisyen atau bermain permainan video. Menonton televisyen hanya membakar satu kalori untuk satu minit, jumlah sama yang boleh anda peroleh jika tidur.

    Bagi sesetengah orang, mereka tidak peduli dengan berapa banyak kalori yang diambil. Pada mereka, mengira kalori dalam pemakanan sesuatu yang meremehkan. Namun, tidak kiralah kalori atau lemak tetapi dalam jumlah yang terlalu banyak ia mampu menjejaskan kesihatan.

    Selepas genetik, pengambilan makanan juga mempengaruhi kesihatan anda. Contoh mudah, lemak boleh menyebabkan masalah jantung.

    Jika anda mengetahui fakta nutrisi setiap pemakanan yang anda nikmati, ia memastikan anda memperoleh diet yang sihat. Sebagai contoh, dalam satu gram karbohidrat dan protein, masing-masing terdapat empat kalori. Manakala dalam satu gram lemak terdapat sembilan kalori.

    Jadi berapa banyak kalori yang perlu anda ambil? Oleh kerana setiap individu itu unik, keperluan kalori seseorang itu juga berbeza. Namun secara umum setiap orang memerlukan 2,000 kalori setiap hari. Namun, tubuh anda mungkin memerlukan jumlah yang kurang dari itu atau mungkin lebih.

    Ketinggian, berat badan, jantina dan umur selain tahap aktiviti anda menjadi asas keperluan kalori. Ada tiga faktor utama dalam mengira jumlah keperluan harian kalori anda; kadar asas metabolik, aktiviti fizikal dan kesan ‘thermic’ makanan yang dipilih (jumlah tenaga yang tubuh gunakan untuk mencerna makanan yang diambil)

    Paling utama, dalam mengawal berat badan adalah melakukan aktiviti fizikal. Bersenam membantu membakar kalori.
    Professional_PAMM_Service-ENG_160x600

  2. #2
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    1,138
    tokputih will become famous soon enough tokputih will become famous soon enough
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    yang dah terlebih-lebih cam tok ni hah... camner nak kawal yer

  3. TenkoFX Crypto

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts