Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

The Best Spread 468x60ms TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 5 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 10 of 43

Thread: Penjara Pudu

  1. #1
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Penjara Pudu

    Penjara Pudu atau dahulunya dikenali sebagai Pudu Goal terletak di Jalan Hang Tuah mula dibina pada tahun 1891 di atas tanah seluas 10 hektar. Pembinaan penjara tersebut telah dibuat secara berperingkat dan telah siap sepenuhnya pada tahun 1895.

    Penjara Pudu siap dibina 1895 menyerupai Penjara Kindy Bogambia berbentuk X

    Tembok penjara telah mula dibina pada Februari 1891 dan siap pada bulan Ogos 1892. Tembok ini dibina daripada batu bata yang dilepa dengan simen yang diimport dari negeri koloni British. Kos bagi pembinaan tembok ini sahaja berjumlah RM 15,360.90 (harga pada tahun 1800an).

    Bagi blok pentadbiran dan dapur pula, ia mula dibina pada tahun 1892 dengan kos pembinaan sebanyak RM28,700.00 dan RM 3,775.00 (harga pada tahun 1800an). Pada asalnya bangunan pentadbiran terdiri dua tingkat yang menempatkan pejabat “Gaoler"¯, pejabat kerani, stor, bilik pemeriksaan dan bilik pengawal.
    Reka bentuk untuk dapur penjara adalah menyerupai dapur "pauper hospital". Bangunan dapur ini mengandungi sebuah stor dan bilik timbang.

    Sebelum bangunan utama penempatan banduan siap dibina, lima buah bangunan sementara telah dibina bagi menempatkan banduan-banduan yang menjalankan kerja-kerja pembinaan. Bangunan tersebut telah dibina dalam kawasan tembok penjara. Bangunan penempatan utama telah mula dibina pada bulan November, 1891 dan siap pada bulan Mac, 1892. Bangunan penempatan utama ini mengandungi 240 bilik menyerupai Penjara Kandy di Bogambia iaitu berbentuk X dan dibina setinggi tiga tingkat. Setiap blok dipisahkan oleh pintu pagar yang berkunci. Ia dibina dengan harga RM 84,886.00.

    Pada tahun 1894 sewaktu lawatan Residen British, beliau telah mencadangkan agar dibuat pertambahan sebanyak 54 bilik lagi untuk disambung di Blok C dan D. Kerja-kerja penyambungan ini telah siap dibuat pada tahun 1895.

    Blok D telah menempatkan bilik akhir dan bilik gantung. Dari tahun 1960 hingga 1993, seramai 180 pesalah telah menjalani hukuman gantung sampai mati disini.

    Penempatan utama blok C dan D bangunan pertama didirikan pada tahun 1891
    Bilik Gantung Penjara Pudu digunakan sejak 1960, seramai 180 pesalah menjalani hukuman disini

    Muatan asal Penjara Pudu pada awal pembinaannya hanyalah seramai 600 orang pesalah. Setelah kemasukan yang kian meningkat, pembinaan baru telah dibuat, sehinggalan penjara ini mampu menampung 2,000 orang pesalah dengan kadar muatan selesa.
    Pada tahun 1985 penjara bersejarah ini telah memcatatkan jumlah bilangan banduan yang tertinggi iaitu seramai 6,550 orang pada satu masa. Kesesakan ini memaksa banduan bergilir-gilir (shift) untuk tidur.

    Kumpulan banduan yang terawal menghuni penjara ini diambil dari daerah Jugra, Hulu Langat, Banting, Ampang, Klang dan Rawang. Sebelum penjara ini diwartakan sebagai penjara reman, terdapat beberapa kategori banduan telah ditempatkan iaitu banduan jatuh hukum, banduan akhir, banduan buang negeri, banduan buang tempatan, banduan seumur hidup dan banduan seumur hayat.
    Penjara berusia lebih seratus tahun ini juga pernah mencatat sejarah hitam yang tersendiri iaitu pada tahun 1985, berlaku penawanan dua orang awam, iaitu Dr. Radzi Jaafar dan Dr. Abdul Aziz Abdul Majid oleh enam orang banduan reman yang diketuai oleh Jimmy Chuah. Penawanan berakhir selepas enam hari setelah banduan menyerah diri

    Penjara yang banyak menceritakan kisah suka duka kepada jabatan ini telah mencatat rekod kerana muralnya yang menghadap Jalan Pudu dan Jalan Hang Tuah merupakan mural terpanjang di dunia iaitu sepanjang 384 meter dan tinggi 4.5 meter telah dilukis oleh banduan dengan menggunakan 2,000 liter cat

    Kepesatan pembangunan persekitaran yang begitu cepat menyebabkan ciri-ciri keselamatan penjara unik ini semakin tergugat. Penjara Pudu yang sarat menyimpan 1001 kisah dan tauladan kepada Jabatan Penjara dan negara ini terpaksa ditutup pada jam 9.05 pagi 1 November 1996 setelah lebih 100 tahun digunakan. Tapak penjara yang terletak di kawasan segi tiga emas ini akan dibangunkan untuk tujuan komersial oleh Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) dan sebagai gantinya, UDA telah membina sebuah penjara baru iaitu Penjara Sungai Buluh yang mempunyai keluasan 89.03 hektar yang terletak lebih kurang 36 km dari Kuala Lumpur dan diberikan kepada Jabatan Penjara.

    Penjara Pudu telah diterajui oleh beberapa pengarah bermula dari pembukaannya sehinggalah ditutup pada tahun 1996 yang lalu. Antara pengarah yang pernah menerajui Penjara Pudu adalah:
    1 R. J. Glazier 1957
    2 H. G. Shorters 1958
    3 Fitzpatrick 1960
    4 Hussein bin Mohd Said 15.10.1968 - 18.10.1976
    5 Hamzah bin Mohd Wahi 19.10.1976 - 30.11.1976
    6 Omar bin Mohamad Amin 01.12.1976 - 28.02.1981
    7 Hj. Abdul Rahman bin Hj. M. Ali 01.03.1981 - 15.04.1988
    8 Mohd Nadzri bin Md. Kushairy 16.04.1988 - 31.12.1988
    9 Abd Aziz bin Hj Idris 01.01.1989 - 30.12.1991
    10 Donald Wee May Keun 01.11.1991 - 15.06.1993
    11 Hj Omar bin Hj Mohamed Dan 16.06.1993 - 30.09.1995
    12 Mohd Jaafar b. Hj. Yaakob 1.10.1995 - 31.10.1996

    http://www.prison.gov.my
    The Best Spread 160x600ms

  2. #2
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    May 2009
    Location
    kuala lumpur
    Posts
    1,248
    Don_corleone is a jewel in the rough Don_corleone is a jewel in the rough Don_corleone is a jewel in the rough
    My Mood
    Cheerful
    Post Thanks / Like
    Di tutup pada jam 9.05 pagi 1 November 1996 setelah lebih 100 tahun digunakan.

    detik sejarah ni...

    Blok D telah menempatkan bilik akhir dan bilik gantung. Dari tahun 1960 hingga 1993, seramai 180 pesalah telah menjalani hukuman gantung sampai mati disini.

    patut la aku ada dengar citer penjare pudu ni angker....

  3. #3
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Don_corleone View Post
    Di tutup pada jam 9.05 pagi 1 November 1996 setelah lebih 100 tahun digunakan.

    detik sejarah ni...

    Blok D telah menempatkan bilik akhir dan bilik gantung. Dari tahun 1960 hingga 1993, seramai 180 pesalah telah menjalani hukuman gantung sampai mati disini.

    patut la aku ada dengar citer penjare pudu ni angker....
    la ni penjara pudu da mula diruntuhkan..
    minggu lepas da masuk machinery lam kawasan tu..

  4. #4
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Sentral: Penjara Pudu diroboh tahun depan

    KUALA LUMPUR: Penjara Pudu, di sini yang menyimpan pelbagai sejarah banduan sepanjang lebih seabad beroperasi bakal dirobohkan pertengahan tahun depan untuk memberi laluan kepada projek pembangunan komersial dan kondominium.

    Begitupun operasi membersihkan beberapa bahagian luar bangunan penjara yang dulunya dibina secara berperingkat bermula pada 1895 sudah dijalankan membabitkan kerja membuang serpihan batu bata keluar dari kawasan terbabit.

    Difahamkan, pemecahan sebahagian dinding yang pernah dicatat sebagai lukisan mural terpanjang di dunia itu dilakukan untuk pelaksanaan projek laluan bawah tanah bagi menyambung Jalan Hang Tuah dan Jalan Imbi sebagai langkah penyuraian trafik.

    Jika dilihat menerusi pemandangan daripada atas bangunan tinggi berhampiran penjara itu, kelihatan longgokan pecahan batu bata sudah diratakan, manakala lori kecil pula membawa keluar muatan serpihan bahan konkrit terbabit.

    Jurucakap Perbadanan Pembangunan Bandar (Uda) selaku pemaju yang akan membangunkan kawasan seluas 22 ekar itu berkata, operasi merobohkan keseluruhan blok berbentuk X itu hanya akan bermula Jun 2010 menerusi kelulusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

    “Setakat ini, kerja merobohkan struktur utama bangunan penjara itu belum dijalankan kerana segala proses perlu melalui kebenaran DBKL memandangkan banyak perkara harus diperhalusi dan dibincangkan dengan beberapa pihak.

    “Jika segala-galanya berjalan lancar, operasi merobohkan bangunan yang turut menempatkan lima blok utama tahanan serta kuarters kakitangan penjara itu akan dilakukan selewat-lewatnya menjelang pertengahan tahun depan,” katanya ketika dihubungi.

    Beliau berkata, pihaknya dimaklumkan kerja merobohkan sebahagian kecil tembok dalam kompleks penjara itu adalah menerusi projek pelebaran dan pembinaan jalan baru kelolaan DBKL, malah bukan keseluruhan tanah berkenaan milik Uda.

    Sebelum ini, pelbagai pihak meminta kerajaan mempertimbangkan rancangan memajukan kawasan seluas 7.8 hektar kerana menganggap pusat tahanan yang dibina pada 1895 itu mempunyai nilai sejarah.

    Tapak itu diserahkan kepada Uda pada Mei 1999 sebagai ganjaran membina penjara baru, malah Pentadbir Tanah dan Galian (PTG) Wilayah Persekutuan menetapkan bayaran premium sejumlah RM150 juta sebelum membenarkan Uda membangunkan kawasan terbabit sebagai pusat komersial.

    Begitupun, perkembangan terkini sama ada mengenai operasi merobohkan atau pembinaan bangunan komersial serta kondominium membabitkan peruntukan kira-kira RM1 billion itu tidak kedengaran sejak dua tahun lalu disebabkan keadaan ekonomi negara.

    Sementara itu, Ketua Pengarah DBKL, Datuk Salleh Yusop, berkata sehingga kini DBKL belum menerima sebarang permohonan mengenai kerja merobohkan kompleks terbabit sebaliknya akan mengadakan pertemuan dengan Uda untuk mendapatkan butiran lanjut.

    Menyingkap sejarah, Penjara Pudu menyimpan bermacam kisah menggemparkan termasuk penjenayah Botak Chin dihukum gantung sampai mati pada 11 Jun 1981, selain peristiwa dua kakitangan penjara dijadikan tebusan enam tahanan reman Oktober 1985.

    Pada tahun sama, rumah hukuman itu mencatat jumlah tahanan tertinggi iaitu seramai 6,550 orang, sedangkan sel di lima blok utama itu hanya mampu menampung 2,000 penghuni hingga memaksa semua banduan tidur mengikut giliran.

    Faktor kesesakan dan pembangunan pesat Kuala Lumpur menyebabkan kerajaan mempertanggungjawabkan Uda membina pusat tahanan baru di Sungai Buloh pada September 1993 dan secara rasminya Penjara Pudu ditutup ditutup secara rasmi pada November 1996.
    Last edited by akay; 19 Oct 2009 at 02:13 PM.

  5. #5
    NG Rookie
    Join Date
    Jul 2009
    Posts
    506
    bsmohd will become famous soon enough
    Post Thanks / Like
    bole melawat ker tempat ni? sempat lagi ker?
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  6. #6
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by bsmohd View Post
    bole melawat ker tempat ni? sempat lagi ker?
    dah tak sempat dah nak melawat..
    tengah operasi meroboh tu

  7. #7
    NG Rookie
    Join Date
    Oct 2006
    Location
    Credit Suisse HQ
    Posts
    1,609
    kni will become famous soon enough kni will become famous soon enough
    Post Thanks / Like
    dah tinggal kenangan jer pada warga KL...

  8. #8
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by kingnorth View Post
    best nie penjara pudu tu mesti ada hantu kat dalam tu..
    hantu da lari dah sebab penjara pudu tu dah runtuh :011:

  9. #9
    NG Rookie
    Join Date
    Oct 2006
    Location
    Credit Suisse HQ
    Posts
    1,609
    kni will become famous soon enough kni will become famous soon enough
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by akay View Post
    hantu da lari dah sebab penjara pudu tu dah runtuh :011:
    hantu gi lari penjara sg buloh ker???

  10. #10
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    1,138
    tokputih will become famous soon enough tokputih will become famous soon enough
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    hantu pun banyak jugak dalam ni...


  11. Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

 
+ Reply to Thread
Page 1 of 5 1 2 3 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts