Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

TenkoFX Crypto Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

+ Reply to Thread
Page 1 of 15 1 2 3 11 ... LastLast
Results 1 to 10 of 142
  1. #1
    Zarul Umbrella
    Guest

    Kepada yg minat menyanyi...mungkin ini akan membantu anda

    Menyanyi adalah sifat semulajadi yang ada dalam setiap naluri manusia.Nyanyian juga sejak beribu-ribu tahun dahulu menjadi tunjang kepada peradaban manusia,kesenian,keagamaan dan yang paling ketara dalam percintaan.Kita tidak semua lahir dengan kebolehan menyanyi,walaubagaimanapun dengan latihan yang betul dan sesuai setiap orang BOLEH menyanyi.Berikut beberapa tips untuk menyanyi dengan cara yg betul bagi mempersiapkan anda untuk menyanyi secara profesional,ke audition atau di karaoke dan juga menyanyi di bilik air.
    1.Kawalan Pernafasan
    Salah satu kesalahan yang ramai orang lakukan ketika menyanyi adalah dengan menahan nafas ketika menyanyi.Sedangkan yang sepatutnya anda perlu melepaskan atau membiarkan saja nafas anda mengalir seperti biasa,jika tidak anda akan merasakan kesukaran untuk mencapai note tinggi dalam nyanyian anda..senang cakap terkehel bila nak tarik..
    Untuk itu anda harus belajar satu cara pernafasan yang dipanggil diaphragmatic breathing.Teknik pernafasan ini adalah dengan menarik nafas masuk ke dalam paru-paru anda
    yang bawah sekali ...ada yang garu kepala dah...Ok senang
    cerita macam ni jer,cuba baring melentang atas katil kaki lunjur,kemudian letakkan tangan kanan anda diatasdada sebelah atas dan tangan kiri anda diatas dada sebelah bawah(dekat tulang rusuk).Bila bernafas pastikan tangan kanan anda diatas dada sebelah atas tidak bergerak,manakala tangan kiri diatas dada sebelah bawah bergerak keatas dan kebawah
    2.Perkembangkan Suara Asli Anda
    Bila menyanyi anda dengan cara tak sengaja akan terikut-ikut cara nyanyian penyanyi asal,fenomena ini berleluasa di Malaysia suatu waktu dulu dimana ramai yang meniru suara Jamal Abdillah begitu juga dengan Dato'Siti Nurhaliza.Ini adalah tidak bagus jika anda hendak menjadi penyanyi yang hebat.Untuk itu anda kena atau mesti mempunyai identiti suara anda sendiri,pendekata anda kena ada trademark anda sendiri.Untuk cuba lari dari
    terikut2 ni cubalah menyanyi lagu yang anda kurang minat dengan penyanyi nya atau anda langsung tak pernah dengar pun lagu serta penyanyinya.Mulanya anda akan merasa kurang selesa,jika anda cuba sekerap yang mungkin lama-kelamaan ianya akan menjadi biasa dan sedikit demi sedikit anda akan nampak keaslian suara anda,mat saleh
    cakap original!
    p/s Tips ini memerlukan kesabaran dan latihan serta memakan masa sedikit
    3.Latih Diri Anda Beremosi
    Nyanyian dan muzik adalah bersangkut paut dengan emosi.Sesebuah nyanyian mengutarakan sebuah cerita,warna,perasaan,kesedihan dan kebahagian etc.
    Dengan hanya setakat mengenal nota-nota muzik dan pandai menyanyi sahaja tidak mencukupi untuk menjadi penyanyi hebat.Anda harus pandai mengawal emosi anda!
    Setiap lagu yang ingin dinyanyikan harus diteliti dan difahami isi kandungan dan ceritanya,apakah emosi dalam lagu itu?apakah emosi dalam melodi lagu itu?ini semua harus dikaji.Biasa orang cakap kita kena 'feel' kan lagu tu baru lah sedap. Bila emosi berjaya dengan kemahiran vokal yang ada maka lengkaplah nyanyian.
    4.Menyanyi Depan Cermin
    Cermin adalah alat yang penting dalam pembelajaran vokal anda..bunyi macam tak logik bukan..Tapi ini lah hakikatnya.Dengan menyanyi dihadapan cermin anda sendiri dapat meihat posture badan anda sewaktu menyanyi(ini amat penting ketika menyanyi)expresi muka dan
    mulut serta teknik pernafasan anda.Cuba nyanyi membongkok,tak buka mulut dengan sepatutnya dan cuba menyanyi dengan berdiri tegak dan
    membuka mulut dengan sepatutnya.Dont be surprised anda akan selesa menyanyi bila anda berdiri tegak sambil menyanyi dengan membuka mulut dengan sepatutnya.Itulah kegunaan cermin!
    5.Berhenti....
    Ok yang ni mungkin agak berat sikit bagi sesetengah orang untuk mempraktikkanya..Namun untuk menjadi penyanyi yang berkaliber anda kena berhenti merokok,cakap dengan menjerit atau suka menjerit-jerit(ada ke orang macamni)dan kurangkan meminum ais beberapa jam sebelum anda menyanyi.Saya tak kan kupas bab ni kerana bersangkut-paut
    dengan tabiat manusia,saya dah bagi tahu jadi pandai-pandailah yer..
    6.Latihan Latihan Latihan
    Nyanyian jika tidak diasah atau dilatih takkan membawa anda kemana-mana.Dengan berlatih anda akan mengenali kelemahan dan kelebihan suara anda,anda juga dapat kenalpasti lagu yang bagaimana selesa dengan anda,juga dengan latihan anda boleh berexperimen dengan suara anda,cuba cabar suara anda ketahap yang diluar kemampuan anda,dengan cara ini suara anda menjadi flexible dan mungkin anda boleh jadi versatile singer.Ambil kesempatan untuk menyanyi dimana-mana sahaja,rasakan keseronokan menyanyi dan cuba menyanyi dihadapan rakan-rakan secara tak langsung atau secara
    langsung dan dapatkan komen dari mereka,jikalau komen-komen yang diterima
    membanggakan maka anda sudah bersedia untuk ke tahap seterusnya..Pergi Audition AF8!!
    PAMM 120x600

  2. #2
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    sesuai untuk finalist2 NG superstar ni :011:

  3. #3
    NG Rookie
    Join Date
    Jul 2009
    Posts
    770
    IcedTea will become famous soon enough
    My Mood
    Cheeky
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by akay View Post
    sesuai untuk finalist2 NG superstar ni :011:
    haah.. tips dari artist.. :048:

  4. #4
    DiSc
    Guest
    betulla dia nie artis upenyer....tak sangka artis masuk gak NG....bila la CT nak masuk nie...:21:

  5. #5
    NG Ace
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    kelana jaya
    Posts
    7,884
    zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by akay View Post
    sesuai untuk finalist2 NG superstar ni :011:
    Quote Originally Posted by IcedTea View Post
    haah.. tips dari artist.. :048:
    time final jngn lu sumbang mambang.....:011:

  6. #6
    Zarul Umbrella
    Guest
    Quote Originally Posted by DiSc View Post
    betulla dia nie artis upenyer....tak sangka artis masuk gak NG....bila la CT nak masuk nie...:21:
    saya bukan artis da...artist pencen je

  7. #7
    Banned
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    masjidtanah,melaka-gemas,n9-rajachulan,KL-Kajang
    Posts
    2,920
    akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough akay is a jewel in the rough
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Zarul Umbrella View Post
    saya bukan artis da...artist pencen je
    bole la bg komen kat artis2 baru NG ni http://www.nogold.com/forum/forumdisplay.php?f=183

    :011:

  8. #8
    NG Ace
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    kelana jaya
    Posts
    7,884
    zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold zCk is a splendid one to behold
    My Mood
    Sleepy
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    avatar tu betul ker?? cam andi flop popi jer..

  9. #9
    Zarul Umbrella
    Guest
    Quote Originally Posted by akay View Post
    bole la bg komen kat artis2 baru NG ni http://www.nogold.com/forum/forumdisplay.php?f=183

    :011:
    kat mana buat nih(final)

  10. #10
    NG Rookie
    Join Date
    Jul 2009
    Posts
    770
    IcedTea will become famous soon enough
    My Mood
    Cheeky
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Zarul Umbrella View Post
    saya bukan artis da...artist pencen je
    artist pencen pon artist gaks.. :048::005:


  11. The Best Spread 468x60ms

 
+ Reply to Thread
Page 1 of 15 1 2 3 11 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts