Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60 TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 5 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 10 of 46
  1. #1
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    (05 Okt 2009) Indonesia vs Malaysia - Apa masalahnya?

    Kebelakangan ini anda sudah pasti mendengar dan melihat bagaimana jiran kita begitu marah, kononnya kita mencuri budaya mereka. Sebelum itu juga mereka mengatakan Malaysia menipu antarabangsa bagi mendapatkan pulau-pulau Sipadan dan Ligitan yang menjadi rebutan kedua-dua pihak.

    Itu belum lagi tuduhan-tuduhan menciplak lagu dan pakaian seperti batik. Kes-kes seperti penderaan keatas TKI mereka atau diMalaysia kita menyebut pendatang tanpa izin.

    Ingin saya bertanya pendapat anda semua, mesti ada pro dan kontra tentang perkara ini. Apa yang sebenarnya mereka mahukan dari Malaysia? Tidak cukupkah maaf yang dihulurkan, tidak cukupkah bantuan yang diberikan, tidak cukupkah apa sahaja yang diberi selama ini?

    Sekarang wujud gerakan BENDERA seperti yang kita lihat di TV3 semalam melancarkan perang kepada Malaysia dengan dimulakan cubaan mengepung kedutaan kita disana. Kalau perlu mereka akan datang ke tanahair kita untuk berperang.

    Adakah mereka ini sengaja untuk berperang atau mereka diperdayakan oleh pihak tertentu yang sengaja mahu melihat pergolakkan sesama kita atau juga mungkin kerana desakan hidup akibat kemiskinan, atau juga perkara-perkara lain yang kita sendiri tidak tahu?

    Anda huraikan, saya tahu kita geram dan juga panas hati tetapi berperang bukanlah jalan terbaik walaupun hakikatnya kita juga tahu kekuatan tentera kita tidak setanding mereka.
    bitcoin 160x600

  2. #2
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    1,138
    tokputih will become famous soon enough tokputih will become famous soon enough
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    apa yang menyedihkan mereka lupa bahawa kita adalah serumpun... raja-raja kita bermula dengan parameswara adalah berasal dari sana.. mengikut sejarah bahawa MELAKA telah menyebarkan jajahannya sehingga ke Indonesia.. maknannya jika kerajaan malaysia nak tuntut dari segi sejarahnya bahawa indonesia adalah milik malaysia.. mereka lupa semua itu. keangkuhan negara itu dengan tidak menyedari bahawa rakyat mereka adalah antara yang termiskin didunia.. peperangan yang diingini adakah akan menyenangkan atau mengkayakan rakyatnya... sebab tulah pelbagai balasan dan bencana menimpa mereka... dan itu jugak tidak menyedarkan mereka..

  3. #3
    spide
    Guest
    hubungan malaysia dengan indonesia ibarat hubungan abang-adik...
    indonesia mengganggap diri mereka sebagai abang dan malaysia sebagai adik harus tunduk kepda kemahuan mereka. mungkin mereka tidak mampu menerima hakikat yang kita lebih makmur dari mereka. sebab tu mereka cuba untuk memprovokasi kita. dan yang utama...golongan yang termakan provokasi tu adalah golongan yang pendek akal...
    ada ke patut nak serang malaysia pakai buluh runcing...

  4. #4
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    KB-WB
    Posts
    257
    kashi is on a distinguished road
    My Mood
    Relaxed
    Post Thanks / Like
    bg ak indo nh nak jadi mcm china la suruh taiwan tunduk..xnak tunduk nk serang..lg pun dulu2kan mereka ada lancarkan konfrantasi nk jdkan indonesia raya ke apetah lupa dah ak..mungkin mereka nak suruh malaysia nih jadi satu dr wilayah mereka la kot..ceitt mentang2 la malaysia nih aman,maju dan harmorni dorang nak..dasar buta hati..bangunkan la negara sdirik dulu..nih rakyat hidup melarat carik makan ke negara org..x sedar diri betul:dft007:

  5. #5
    kruleznickzam
    Guest
    Masalahnya orang indon nie angkuh.. menganggap mereka baik dan jauh lebih bersopan-santun berbanding Malaysia.. Sekilas pandang sudah seperti Yahudi.. Kalu mereka boleh tubuhkan "BENDERA", kita boleh tubuhkan "BENDERA" kita sendiri.. !!

  6. #6
    NG Rookie
    Join Date
    May 2007
    Location
    +PJ+Ipoh+CyberJaya+Makkah+
    Posts
    559
    yazryyahya is on a distinguished road
    My Mood
    Inspired
    Post Thanks / Like
    Indonesia tu ape?
    Pakej Videografi Perkahwinan [Istana Studio]
    Pinjaman Peribadi MBSB [24.7 Marketing]
    UMUR & HartaKu +6013-3811192

  7. #7
    spide
    Guest
    dulu krisis dengan singapura..sekarang dgn indonesia..sat lagi dgn thailand lak( thailand nie dok tuduh malaysia support pemberontak pattani)..filipina pun tuduh kita bekal senjata untuk MILF...kita nie sentiasa dituduh mcm2...
    diorang berminat dgn kita kot...

  8. #8
    newrazone91
    Guest
    kite lek predict mcm2 jenis jawapan y kite rase btul.. either indonesia salah atau sememangnyer mrka angkuh.. but actually, kite taktau ape kesahihan crte atau dakwaan mreka.. coz, kite dgr ap yg sdap didgr telinga kite.. yelah, sape yg tak smangat patriotik kn, walaupn bndera malaysia kite sndiri tak kibar 24/7 xcept 31/8..
    bgi pndapat ak personally... ak taktau msalah indon trhadap malysia sbb ak taktau whter diaorg ad udang sbalik batu k, mee ke, ape k.. mybe diaorg tak puas atie trhdp malysia n diaorg nak tak advantge on Malaysia's Generousity.. yelah, kite antar bantuan atas name kmanusiaan but diaorg pk atas dsar brsalah.. entahlah.. nk ckp bnyak pon takleh gak.. sbb kite taktau maenan politik indon mlaysia..
    but yg pnting, kite malaysian jgnlh pulak nk wat cam ap yg indon wat kat kite.. wat pe nak komfantasi, bkr2 bndera ngra org.. ingatlah, Allah sntiasa diphak org yg bnar.. Berani kerna BENAR, Takt kerna SALAH!!

  9. #9
    t0t0r0
    Guest
    kebanyakan rakyat indonesia mudah terpengaruh dan mudah percaya dengan sesuatu yang dijaja kepada mereka..mereka terus menerima dan percaya tanpa mengkaji atau menganalisis...drama2 dari indonesia sendiri menunjukkan betapa rendahnya tahap mentaliti rakyat mereka..benda kecil dan tidak pun menguntungkan boleh menjadi besar hanya kerana mereka terlalu tidak peduli untuk berfikir dengan lebih dalam dan rasional..mereka juga jenis yang suka kepada cara 'rebellious' iaitu cara penyelesaian melalui konfrontasi, provokasi dan kekerasan..daripada apa yg saya perhatikan, masalah di antara malaysia (yg amat disayangi) dan indonesia yang sering berlaku selalunya dicetuskan oleh pihak ketiga..kita patut sedar dgn kewujudan 'secret society of freemason' yg tujuannya adalah utk memecah belahkan umat islam..just my honest thought..u are free to disagree :028:..moga2 rakyat malaysia sentiasa rasional dalam setiap apa yg dilakukan...

  10. #10
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    May 2009
    Location
    kuala lumpur
    Posts
    1,248
    Don_corleone is a jewel in the rough Don_corleone is a jewel in the rough Don_corleone is a jewel in the rough
    My Mood
    Cheerful
    Post Thanks / Like
    Mereka (Indonesia) terlalu angkuh dengan negara mereka sampai mereka tidak dapat menerima hakikat bahawa negara Kita (Malaysia) lebih maju dalam setiap aspek dari mereka..sepatutnya mereka tidak menimbulkan provokasi terhadap Malaysia sebaliknya memandang dari sudut positif bagi menaikkan semangat semua rakyat Indonesia bagi bersatu padu serta membangunkan negara mereka seterusnya bersaing secara sihat...rasa kesal wujud dihati rakyat malaysia apabila segala bantuan kemanusian yang telah dihulurkan tidak dikenang sebaliknya mereka melancarkan kempen "Ganyang Malaysia"...persoalannya mengapa mereka masih angkuh dikala negara mereka di timpa musibah,sedangkan rakyat negara kita banyak menghulurkan bantuan kepada mereka?


    adakah kerana mereka memang bangsa yang tidak tahu bersyukur ataupon tidak cukup lagi bencana yang menimpa mereka bagi menyedarkan diri mereka?
    Fikir-fikirkanlah...

    Last edited by Don_corleone; 07 Oct 2009 at 01:01 PM.

  11. The Best Spread 468x60ms

 
+ Reply to Thread
Page 1 of 5 1 2 3 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts