Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

TenkoFX Crypto The Best Spread 468x60ms

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 10 of 26
  1. #1
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    (15 Sept 2009) Bagaimana caranya mengurangkan kemalangan?

    Setiap tahun pelbagai kempen dan juga ops sikap dilancarkan, namun statistik kemalangan jalanraya tidak juga berubah malahan akan bertambah apabila menjelang sesuatu perayaan.

    Acapkali kita akan mendengar kemalagan maut yang mengorbankan banyak jiwa, dimanakah kesedaran pemandu-pemandu ini yang kita lihat kebanyakkan kemalangan ini lebih kepada kecuaian pemandu. Lebih malang lagi ianya melibatkan banyak pihak dan yang pasti nyawa dan juga harta akan melayang begitu sahaja.

    Adakah kerana sikap pemandu? atau juga kondisi kenderaan yang tidak diselenggarakan dengan betul? atau juga keadaan muka bumi yang struktur tidak menepati piawaian jalanraya yang sebenar?

    Walaupun ada orang mengatakan ianya takdir tetapi kita sebagai pemandu juga boleh mengelakkan perkara sedemikian dari berlaku andai kita mematuhi peraturan dan juga sikap kita yang perlu diubah bila berada dalam kenderaan.

    Fikir-fikirkan!
    The Best Spread 160x600ms
    Last edited by angelus; 19 Oct 2009 at 03:03 PM.

  2. #2
    Kasi Sembat..!
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Kg Tangga Cina
    Posts
    13,269
    Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold Andika is a splendid one to behold
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    Mengurangkan ni dah macam2 kerajaan buat sampai dia dah jadi subjektif sangat. Mungkin kita boleh kurangkan penggunaan kereta mcm yg Singapura buat bg sesetengah kawasan atau utk penggunaan kereta 10-15 tahun kebawah x dibenarkan masuk ke sesetengah kawasan..

  3. #3
    ajax932
    Guest
    Bila semua org nk balik beraya... jalan jem, letih, tergesa2... macam2 leh berlaku...

  4. #4
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by angelus View Post
    Setiap tahun pelbagai kempen dan juga ops sikap dilancarkan, namun statistik kemalangan jalanraya tidak juga berubah malahan akan bertambah apabila menjelang sesuatu perayaan.

    Acapkali kita akan mendengar kemalagan maut yang mengorbankan banyak jiwa, dimanakah kesedaran pemandu-pemandu ini yang kita lihat kebanyakkan kemalangan ini lebih kepada kecuaian pemandu. Lebih malang lagi ianya melibatkan banyak pihak dan yang pasti nyawa dan juga harta akan melayang begitu sahaja.

    Adakah kerana sikap pemandu? atau juga kondisi kenderaan yang tidak diselenggarakan dengan betul? atau juga keadaan muka bumi yang struktur tidak menepati piawaian jalanraya yang sebenar?

    Walaupun ada orang mengatakan ianya takdir tetapi kita sebagai pemandu juga boleh mengelakkan perkara sedemikian dari berlaku andai kita mematuhi peraturan dan juga sikap kita yang perlu diubah bila berada dalam kenderaan.

    Fikir-fikirkan!
    Kebanyakkan kemalangan disebabkan sikap pemandu sendiri. Suka memandu laju. Memotong dilaluan kecemasan, melanggar lampu merah dan sebagainya. Faktor kenderaan tu sebahagian kecil sahaja.

    Pemandu yang suka bawak laju tidak terbatas pemandu kereta sahaja. Kalau lihat dilebuhraya sekarang ni, bas pun banyak yang memotong dilane paling laju. Kalau dulu setakat lane tengah sahaja. Kemalangan melibatkan bas juga disebabkan pemandu yang letih. Ini disebabkan cuba mengejar sebanyak trip yang boleh.
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  5. #5
    NG Superstar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Near Puchong
    Posts
    3,540
    qree is a jewel in the rough qree is a jewel in the rough qree is a jewel in the rough
    My Mood
    Asleep
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by tennoajak View Post
    Kebanyakkan kemalangan disebabkan sikap pemandu sendiri. Suka memandu laju. Memotong dilaluan kecemasan, melanggar lampu merah dan sebagainya. Faktor kenderaan tu sebahagian kecil sahaja.

    Pemandu yang suka bawak laju tidak terbatas pemandu kereta sahaja. Kalau lihat dilebuhraya sekarang ni, bas pun banyak yang memotong dilane paling laju. Kalau dulu setakat lane tengah sahaja. Kemalangan melibatkan bas juga disebabkan pemandu yang letih. Ini disebabkan cuba mengejar sebanyak trip yang boleh.
    Aku menyokong kenyataan saudara ajak.
    Memang sikap pemandu di Malaysia menjadi faktor besar kepada statistik kemalangan yang besar di negara kita.
    Berdasarkan satu kajian yang pernah dibuat, statistik kemalangan di negara kita adalah antara terburuk di dunia.
    Malah abang saya pernah berbual dengan rakan-rakannya yang berasal dari luar negara, mereka cukup terkejut dengan kadar kemalangan di negara kita kerana jumlah kemalangan yang tinggi berbanding dengan jumlah penduduk.
    |huh|

  6. #6
    Glory Glory United
    Join Date
    Mar 2007
    Posts
    21,922
    Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future Ejal_Kronik has a brilliant future
    My Mood
    Yeehaw
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    emmm nak kurangkan kemalangan...duk umah jerkk....

    lepas tuh kete lak langgar umah...wakakaka:010::010:

  7. #7
    بسم الله الرحمن الرحيم
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Osaka, Japan.
    Posts
    10,753
    Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold
    My Mood
    Hot
    Post Thanks / Like
    aku pn stuju dgn knyataan ajak.. salahkan pemandu tu sndiri... kemalangan tu akan jd lbh buruk skiranya knderaan yg dibawak tu terlalu laju.. kalo slow tu impak dia kurang.. tp jgn slow sgt...

    zaman skrg ni naik apa pun blum gerenti bleh selamat..

    satu lg biasanya kemalangan ni dikaitkan dgn kematian atau kecederaan serius.. oleh itu, pemilihan kenderaan yg memiliki ciri2 keselamatan yg tinggi akan dpt mengelakkan drpd kejadian yg lbh teruk berlaku..

    * mcm skema je ayat aku... :26:

  8. #8
    NoGold Football Club
    Join Date
    May 2007
    Location
    Selayang-Kota Damansara-Kajang-Muar
    Posts
    4,170
    putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice putat76 is just really nice
    My Mood
    Confused
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by tennoajak View Post
    Kebanyakkan kemalangan disebabkan sikap pemandu sendiri. Suka memandu laju. Memotong dilaluan kecemasan, melanggar lampu merah dan sebagainya. Faktor kenderaan tu sebahagian kecil sahaja.

    Pemandu yang suka bawak laju tidak terbatas pemandu kereta sahaja. Kalau lihat dilebuhraya sekarang ni, bas pun banyak yang memotong dilane paling laju. Kalau dulu setakat lane tengah sahaja. Kemalangan melibatkan bas juga disebabkan pemandu yang letih. Ini disebabkan cuba mengejar sebanyak trip yang boleh.

    sangat setuju ngan pendapat en ajak

    segelintir pemandu skang ni terlalu mementingkan diri sendiri
    kekadang tu kemalangan terjadi oleh disebabkan oleh pihak ketiga
    dan yang paling sadis tu pihak ketiga tu hilang begitu sahaja

    huhuhuhuh 15 sept taun lepas la aku telah dirompak dan dilanggar :012:
    Last edited by putat76; 16 Sep 2009 at 11:21 AM.
    Dengan izin ALLAH aku makan tengahari dengan POUND makan malam dengan USD Amin :1:
    I'm good friend like a computer
    I 'enter' ur life,
    'save' u in my heart,
    'format' ur problems,
    'shift' u 2 opportunities
    and never 'delete' u from my memory

  9. #9
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Gitaris Berapi View Post
    aku pn stuju dgn knyataan ajak.. salahkan pemandu tu sndiri... kemalangan tu akan jd lbh buruk skiranya knderaan yg dibawak tu terlalu laju.. kalo slow tu impak dia kurang.. tp jgn slow sgt...

    zaman skrg ni naik apa pun blum gerenti bleh selamat..

    satu lg biasanya kemalangan ni dikaitkan dgn kematian atau kecederaan serius.. oleh itu, pemilihan kenderaan yg memiliki ciri2 keselamatan yg tinggi akan dpt mengelakkan drpd kejadian yg lbh teruk berlaku..

    * mcm skema je ayat aku... :26:
    Kekadang ni pemandu Malaysia nak tatau nak ikut keadaan. Cam laju tak bertempat dan slow pun tak bertempat. Contoh kat hiway atau jalan yang ada 3 lane. Kekadang dari lane paling kiri terus ke lane kanan. Pastu bawak slow giler. Diaorang ni tatau ke lane paling kanan sekali tu adalah lane untuk memotong. Pastu yang hati panas mulalah memotong ikut kiri ataupun kaedah zig zag. Ni juga merupakan antara punca kemalangan.

    Pastu pemandu Malaysia jarang memberhentikan kenderaan di jalan yang bersimpang. Terpacak papan tanda suruh berhenti. Tak kira samada ada kenderaan atau tidak, pemandu sepatutnya berhenti dahulu. Kemudian baru meneruskan pemanduan.
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  10. #10
    بسم الله الرحمن الرحيم
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Osaka, Japan.
    Posts
    10,753
    Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold Gitaris Berapi is a splendid one to behold
    My Mood
    Hot
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by putat76 View Post
    sangat setuju ngan pendapat en ajak

    segelintir pemandu skang ni terlalu mementingkan diri sendiri
    kekadang tu kemalangan terjadi oleh disebabkan oleh pihak ketiga
    dan yang paling sadis tu pihak ketiga tu hilang begitu sahaja

    huhuhuhuh 15 sept taun lepas la aku telah dirompak dan dilanggar :012:
    wahh.. kira keesokkannya besday ko la ye?? mcm kes serius je tu..

    Quote Originally Posted by tennoajak View Post
    Kekadang ni pemandu Malaysia nak tatau nak ikut keadaan. Cam laju tak bertempat dan slow pun tak bertempat. Contoh kat hiway atau jalan yang ada 3 lane. Kekadang dari lane paling kiri terus ke lane kanan. Pastu bawak slow giler. Diaorang ni tatau ke lane paling kanan sekali tu adalah lane untuk memotong. Pastu yang hati panas mulalah memotong ikut kiri ataupun kaedah zig zag. Ni juga merupakan antara punca kemalangan.

    Pastu pemandu Malaysia jarang memberhentikan kenderaan di jalan yang bersimpang. Terpacak papan tanda suruh berhenti. Tak kira samada ada kenderaan atau tidak, pemandu sepatutnya berhenti dahulu. Kemudian baru meneruskan pemanduan.
    yg aku bold itulah yg menyebabkan keta aku tersadai di bengkel slama sebulan.. gara2 satu mangkuk ayun ni kuar dr simpang & terus ke lane kanan skali (ada 4 lane kt situ)... keta aku nyaris terbalik sbb naik divider tgh jalan.. Alhamdulillah sbb family aku slamat...


  11. Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts