Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

TenkoFX Crypto The Best Spread 468x60ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like

    Hantaran Al-Quran

    aku dapat dari email...

    kepade mreke2 yg nk menghantar dan menerime hantaran..pk2n

    “Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah kepada Nabil..

    “Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih” balas Nabil.

    Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

    “Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh Jamilah.

    “Ala, awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil. Tergelak Jamilah. Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

    “Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat” tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

    “Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

    “Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik menyoal sambil tersenyum.

    “Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

    “Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik” tegur pakcik berhemah.

    “Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

    “Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

    “Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi” senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

    “Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

    “Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.

    Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

    Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

    “Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.

    Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

    “Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.

    “Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz..” jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.

    “Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.

    Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

    “Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.

    “Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d” kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.
    Surah Ar Rad

    Surah Ar Ra'd

    “Apa benda nih” detik hati Nabil.

    “Bismillahirrahmaani rrahim..ALL. .MAA.. RIII..!!” berlagu Nabil.

    Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

    “Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A’uzubillahiminnassy aitaanirrajim. . Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA..” kedengar suara gemersik Ustaz Sa’ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.

    Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.

    “Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim” tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa’ad.


    “Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya..” penutup Ustaz Sa’ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

    Hari semakin cepat berlalu.

    Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

    Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa’ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.

    read dis..

    Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his
    relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by
    his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the
    shroud and the chest of the deceased.

    Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki
    itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang
    betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu
    berada di antara kain kapan dan si mati.

    Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan
    Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya
    mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai
    ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
    Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang
    diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah
    tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia
    dimasukkan ke dalam Syurga.'

    Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an,
    which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low
    voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will
    have no grief.'

    Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku
    adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara
    yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang.
    Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

    When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from
    Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

    Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada
    Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang
    dipenuhi bauan kesturi

    Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement,
    before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the
    Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'

    Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di
    hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran,
    mahupun dari nabi atau malaikat.'

    Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because

    Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana

    Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:

    'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.

    'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

    May Allah bestow this favour on all of us.
    Professional_PAMM_Service-ENG_160x600

  2. #2
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    1,138
    tokputih will become famous soon enough tokputih will become famous soon enough
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    hmmm citer yang biasa tok dengau... anyway bagus untuk santapan rohani

  3. #3
    NG Newbies
    Join Date
    Dec 2005
    Location
    K Ell-Pekan-Rawang-Kodiang-Abu Dhabi
    Posts
    0
    smie6975 is on a distinguished road
    My Mood
    Hot
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by tokputih View Post
    hmmm citer yang biasa tok dengau... anyway bagus untuk santapan rohani
    Jgn x baca pulak Quran tu...akekeke...
    Nanti jadi suci dlm debu....

  4. #4
    zamreda
    Guest
    bagus pak imam nie......tegur.....

  5. #5
    You'll Never Walk Alone
    Join Date
    Nov 2005
    Location
    McLaren HQ
    Posts
    15,548
    tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all tennoajak is a name known to all
    My Mood
    Asleep
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    akak angie dah post ari tu kot
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  6. #6
    mfaxxly_4282
    Guest
    bagus... citer2 gak... bace2 dah tentu... :008:


  7. Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts