Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Welcome to the NoGold Portal - The first Malaysian business community.

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed.

Trade_on_STP_accounts-ENG_468x60 TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 13
  1. #1
    ~ Aktifkan Dirimu!!! ~
    Join Date
    Apr 2008
    Location
    cheraxz
    Posts
    13,808
    alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold alonso is a splendid one to behold
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like

    Tarian Poco-poco = tarian pemujaan kristian?

    Salam...pada kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang sesuatu
    yang menggemparkan kerana penulis sendiri pernah buat(masa dalam PLKN,secara
    paksa rela).Iaitu tarian Poco-poco. Secara jujurnya penulis tidak pernah
    tahu dan ambil tahu tentang tarian ini,asal-usulnya dan motif tarian ini.
    Namun segalaya berubah apabila satu kiriman emel daripada sahabat
    penulis,membuatkan penulis tersentak dan kaget sebentar. Mari sama-sama baca
    emel ini


    "Assalammualaikum.
    | Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya.
    | Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang
    | sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya
    | masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2
    | kerajaan ketika manghadiri kursus.

    | Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari
    | Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka
    | menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja
    | bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.

    | Mungkin kita x perasan
    | kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
    | Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu
    | apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama
    | maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga
    | yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma
    | tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.
    | Marilah kita sama2 fikirkan."


    | Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian itu dimulakan
    dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan
    seperti tidak siuman? Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.
    | Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil
    inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata
    mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan
    daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

    | Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci
    tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat
    islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak
    berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.
    | WALLAHUALAM....
    Estonian Forex 160x600en

  2. #2
    PEACE YO!
    Join Date
    Aug 2005
    Location
    root
    Posts
    3,437
    angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold angelus is a splendid one to behold
    My Mood
    Dead
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    huhuhu... apsal la diorg ni menari poco-poco... menari shuffle la... baru best

  3. #3
    NG Hall of Fame
    Join Date
    Oct 2005
    Posts
    823
    momok has a spectacular aura about momok has a spectacular aura about
    My Mood
    Relaxed
    NG Hall of Fame
    Post Thanks / Like
    Kat sini ada jawapannya..

    Soalan:

    Berkaitan tarian POCO-POCO. saya pernah mendengar tarian ini berasal dari indonesia dan tidak diketahui kaum atau agama apa yang mengasaskanya. tetapi dalam pergerakan tersebut di katakan mempunyai unsur salib. minta diperjelaskan.

    Jawapan:

    Waalaikumussalam.
    Tarian Poco-Poco atau apa jua jenis tarian sekalipun harus di ikuti asalkan tidak terdapat unsur-unsur pemujaan atau terdapat bacaan-bacaan tertentu mengikut rentak tarian tersebut. .

    JAKIM
    No text found

  4. #4
    DiSc
    Guest
    huhu...opis aku ada gak buat poco poco nie....

  5. #5
    Nasya
    Guest
    Quote Originally Posted by alonso14 View Post
    Salam...pada kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang sesuatu
    yang menggemparkan kerana penulis sendiri pernah buat(masa dalam PLKN,secara
    paksa rela).Iaitu tarian Poco-poco. Secara jujurnya penulis tidak pernah
    tahu dan ambil tahu tentang tarian ini,asal-usulnya dan motif tarian ini.
    Namun segalaya berubah apabila satu kiriman emel daripada sahabat
    penulis,membuatkan penulis tersentak dan kaget sebentar. Mari sama-sama baca
    emel ini


    "Assalammualaikum.
    | Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya.
    | Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang
    | sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya
    | masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2
    | kerajaan ketika manghadiri kursus.

    | Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari
    | Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka
    | menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja
    | bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.

    | Mungkin kita x perasan
    | kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
    | Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu
    | apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama
    | maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga
    | yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma
    | tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.
    | Marilah kita sama2 fikirkan."


    | Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian itu dimulakan
    dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan
    seperti tidak siuman? Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.
    | Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil
    inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata
    mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan
    daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

    | Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci
    tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat
    islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak
    berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.
    | WALLAHUALAM....

    rasanya takan jatuh hukum haram kot kalo kite cuma niat nak bersenam dan menyihatkan badan

    tp semua nya masih lagi dlm penilaian..

  6. #6
    NG Newbies
    Join Date
    Nov 2007
    Posts
    0
    nazim5123 is on a distinguished road
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by Nasya View Post
    rasanya takan jatuh hukum haram kot kalo kite cuma niat nak bersenam dan menyihatkan badan

    tp semua nya masih lagi dlm penilaian..
    tapi kot alasan senamana bagaimana lak mereka yang melaksanakan yoga untuk tujuan kesihatan jer mereka pun bukan ada sembah apa apa dan bukan nya ada baca mentera apa apa naper jakim hukum haram
    اِلٰهِى اَنتَ مَقْصُودِى وَرِضَاكَ مَطلُوبى Wahai Tuhanku Sesungguhnya Kaulah yang ku maksud dan KeredhaanMulah yang kutuntut

  7. #7
    Banned
    Join Date
    May 2009
    Location
    kejiranan
    Posts
    1,761
    carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like

    Rahsia Asal Usul Tarian Poco-poco.

    Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan-rakan semua tantang tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat, umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri-suri rumah dan badan-badan kerajaan ketika manghadiri kursus.

    Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina bukannya dari Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yang membentuk salib.

    Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh-musuh islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama Hindu. cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.

    umat Islam perlu kekal dengan identiti dan jatidiri mereka sebagai muslim. Mereka dilarang dari menyerupai golongan musyrikin disebabkan akidah seseorang muslim itu terangkum tiga dimensi iaitu perkataan, perbuatan dan pegangan.

    Saya dulu pernah terfikir, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?

    Saya menyeru kepada diri anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi ‘menarikan’ lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar. Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

    Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah umat Islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan ‘keasyikkan’ menarikan tarian ini.

    Rahsia Tarian Poco-poco | Blog PakarHowTo
    Lagi tentang Poco-Poco… | Blog PakarHowTo
    —————————————————————-
    Penjelasan dan Komen daripada seorang jurulatih tarian Poco-Poco
    —————————————————————-

    Sesuatu yang menarik untuk diperhalusi, secara jujur sebagai Jurulatih Poco-poco(kini saya turut mengadakan latihan di hotel2 atau kumpulan dengan bayaran berpatutan) berpandangan berbeza.

    Sesuatu aktiviti yang boleh membantu mempercepatkan kardovaskular serta senaman ringan wajar dikaji semula. Poco-poco yang didakwa berasal dari Filipina juga perlu dikaji kerana ’street dancer’ merupakan nama lain pada poco-poco dan street dancer memang berasal dari Barat yang bentuknya hampir sama dengan poco-poco.

    Huraian perlulah tepat kerana pergerakan poco-poco bukan hanya berteraskan seperti salib kerana banyak lagi bentuk sama ada individu atau berpasangan yang tidak disentuh. Tiada mentera atau bacaan tertentu dalam poco-poco berbanding yoga.

    Kemungkinan kita boleh kreatif dengan mempelbagaikan gerakan poco-poco dari menafikan ia adalah aktiviti aerobik yang berkesan yang diperkenalkan oleh ATM.

    Memang wajar kita sendiri mencipta aktiviti yang lebih berfaedah dari memandang sudut yang negatif seperti tarian lain yang kontemporari ataupun moden. sekarang nie tengah menghalusi shaffer plak..

    wallahua`lam.

    Sekarang, anda fikir dan nilaikanlah sendiri. Saya tidak berani untuk mengatakan tarian ini diperbolehkan untuk diamalkan, namun saya juga tidak berhak mengatakan tarian ini haram dan tidak boleh diamalkan. Yang pasti, adalah lebih baik bagi kita untuk tinggalkan perkara yang syubhah atau perkara yang kita tidak pasti.

    Sekian.

    p/soyo2 jerk indonesia kate tarian die :dft011::dft011:

  8. #8
    little_lily
    Guest
    kuarga diraja pun ramai yg minat tarian nie :o

  9. #9
    NG Rookie
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    1,138
    tokputih will become famous soon enough tokputih will become famous soon enough
    My Mood
    Sneaky
    Post Thanks / Like
    Bahasa Ingeris maksud poco-poco ialah inline dance.. ikut rentak ikut irama bersama-sama dengan cara bersantai...

  10. #10
    Banned
    Join Date
    May 2009
    Location
    kejiranan
    Posts
    1,761
    carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough carkey88 is a jewel in the rough
    My Mood
    Happy
    Post Thanks / Like
    Quote Originally Posted by tokputih View Post
    Bahasa Ingeris maksud poco-poco ialah inline dance.. ikut rentak ikut irama bersama-sama dengan cara bersantai...

    kire mcm tarian hawaii 2 jugak la eh....


    :dft008:


  11. The Best Spread 468x60ms

 

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts