Announcement

Collapse
No announcement yet.

ALLAH: Hak exclusive orang Islam

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ALLAH: Hak exclusive orang Islam

    Hanya orang Islam saja berhak menggunakan ALLAH.
    Tuhan orang Islam adalah ALLAH.

    Jangan politikkan hanya untuk mendapat sokongan.
    Tindakan pihak Gereja untuk menggunakan nama ALLAH untuk majalah mingguan dalam bahasa Melayu patut dinafikan sekeras-kerasnya.
    the Oranje Forever!!!!

  • #2
    Originally posted by the Oranje View Post
    Hanya orang Islam saja berhak menggunakan ALLAH.
    Tuhan orang Islam adalah ALLAH.

    Jangan politikkan hanya untuk mendapat sokongan.
    Tindakan pihak Gereja untuk menggunakan nama ALLAH untuk majalah mingguan dalam bahasa Melayu patut dinafikan sekeras-kerasnya.
    Allah hanya untuk umat Islam...
    kenapa perlu dipolitikkan...?
    hal yang membabitkan akidah
    janganlah dibuat mudah...:113:
    "I'm in Nogold Speakout"
    ______________Bagiku tak jumpa maka tak kenal.....

    Comment


    • #3
      Petikan Harakah Daily

      Perkataan Allah hanya bagi ruang lingkup orang beriman
      Lanjusoh
      Mon | Mar 02, 09 |
      KOTA BHARU, 2 Mac (Hrkh) - Laporan media yang menyebut Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat kononnya menyifatkan tidak salah bagi orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah dianggap sebagai satu kekeliruan terhadap maksud sebenar.


      Setiausaha Politik Menteri Besar, Anual Bakri Harun berkata, wartawan silap memahami apa yang disebut Menteri Besar kerana perkataan Allah hanya boleh digunakan bagi mereka yang telah menerima Islam.

      "Bagi memahami konteks yang disebut Menteri Besar dengan lebih jelas kita kena memahami maksud surah Al Ikhlas iaitu Katakanlah (ya Muhammad), Dialah Allah yang Maha Esa, Allah yang dituju (meminta hajat). Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak ada satu pun yang menyerupaiNya.

      "Oleh itu jelaslah nama Allah hanya wajar digunakan bagi mereka yang telah beriman dan tidak boleh menyalahi sifat 99 namaNya," kata beliau di sini.

      Hari ini beberapa akhbar melaporkan Mursyidul Am menyifatkan tidak salah bagi orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah bagi merujuk kepada Tuhan.

      Isu tersebut timbul ekoran akhbar mingguan Herald Cantholic masih berdegil menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mereka.

      Anual berkata, wartawan yang mentafsir kenyataan Menteri Besar Kelantan agak menyimpang dari maksud sebenar. - mj_
      the Oranje Forever!!!!

      Comment


      • #4
        Putar belit media mainstream kerajaan.......
        jgn percaya TV30kali bohong.
        the Oranje Forever!!!!

        Comment


        • #5
          Originally posted by the Oranje View Post
          Putar belit media mainstream kerajaan.......
          jgn percaya TV30kali bohong.
          tengoklah berita kat Bernama Tv...Astro punya...iklan sikit...:4:
          "I'm in Nogold Speakout"
          ______________Bagiku tak jumpa maka tak kenal.....

          Comment


          • #6
            Originally posted by the Oranje View Post
            Putar belit media mainstream kerajaan.......
            jgn percaya TV30kali bohong.
            30kali jer ker bohong...? lebih dpd tu sebenarnyer... haks haks haks... :10::10:

            Comment


            • #7
              Originally posted by the Oranje View Post
              Hanya orang Islam saja berhak menggunakan ALLAH.
              Tuhan orang Islam adalah ALLAH.

              Jangan politikkan hanya untuk mendapat sokongan.
              Tindakan pihak Gereja untuk menggunakan nama ALLAH untuk majalah mingguan dalam bahasa Melayu patut dinafikan sekeras-kerasnya.
              Tak suka :ban:tak suka:ban: tak suka :ban:

              Allah hanya untuk org islam je...
              pasal agama lain...lain kepercayaan...pesal lak dorang nak gunakan perkataan "Allah " pulak..mana sama

              Comment


              • #8
                Originally posted by zureyna View Post
                Tak suka :ban:tak suka:ban: tak suka :ban:

                Allah hanya untuk org islam je...
                pasal agama lain...lain kepercayaan...pesal lak dorang nak gunakan perkataan "Allah " pulak..mana sama
                tentu ada maksud yang tersirat penggunaan perkataan 'Allah" merujuk kepada tuhan.
                Tenntu sekali untuk mengelirukan dan menarik remaja2 melayu Islam yang hilang panduan utk masuk agama Kristian.
                Tentu sekali paderi2 Kristian akan bgtau dekat remaja yang tiada panduan - bahawa tuhan mereka jugak sama dengan tuhan org Islam.
                Waspada propaganda Kristian, yang sudah tentu ada jarum dalam negara Islam Malaysia.
                Nauzubillahhiminzalik.
                the Oranje Forever!!!!

                Comment


                • #9
                  PKR Sokong ?

                  Aktivis gereja lancar kempen tandatangan isu 'Allah'
                  Joe Fernandez | Mar 5, 09 12:38pm
                  Para aktivis gereka Sabah yang diketuai Dr Jeffrey Kitingan akan melancarkan kempen mengutip tandatangan supaya kerajaan pusat menarik larangan terhadap penggunaan perkataan Allah oleh penganut Kristian dalam sembahyang, doa, nyanyian dan dalam bahan cetak.

                  Para aktivis gereka Sabah yang diketuai Dr Jeffrey Kitingan akan melancarkan kempen mengutip tandatangan supaya kerajaan pusat menarik larangan terhadap penggunaan perkataan Allah oleh penganut Kristian dalam sembahyang, nyanyian dan dalam bahan cetak.

                  "Kempen ini akan diadakan selama sehingga 29 Mac dan semua orang, tidak kira agama mereka, boleh menurunkan tandatangan bagi menyokong kempen tersebut," kata Jeffrey dalam sidang akhbar di kediamannya di Kota Kinabalu.

                  Kempen tandatangan tersebut juga, katanya, boleh diakses secara online melalui www.PetitionOnline.com/sabahan/petition.html.

                  "Kita akan menyerahkan satu memorandum bersama dengan tandatangan tersebut kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Putrajaya," katanya.

                  Beliau juga mahu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar menjelaskan amarannya baru-baru ini bahawa mereka (penganut Kristian) yang menggunakan perkataan Allah dalam bahan cetak boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan bukannya di bawah Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.

                  Jeffrey - adik kepada Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Joseph Pairin Kitingan - juga merupakan naib presiden PKR dan pengerusi Borneo Heritage Foundation.

                  Penganjur bersama Ronnie Klassen, seorang ahli perniagaan, menyuarakan keyakinannya bahawa versi online kempen tandatangan itu akan menarik sokongan dari Vatican dan masyarakat antarabangsa.
                  the Oranje Forever!!!!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by the Oranje View Post
                    tentu ada maksud yang tersirat penggunaan perkataan 'Allah" merujuk kepada tuhan.
                    Tenntu sekali untuk mengelirukan dan menarik remaja2 melayu Islam yang hilang panduan utk masuk agama Kristian.
                    Tentu sekali paderi2 Kristian akan bgtau dekat remaja yang tiada panduan - bahawa tuhan mereka jugak sama dengan tuhan org Islam.
                    Waspada propaganda Kristian, yang sudah tentu ada jarum dalam negara Islam Malaysia.
                    Nauzubillahhiminzalik.
                    x pernah paderi2 kristian ckp kat budak2 bukan islam yg tuhan kristian dan islam adalah sama. pandai2 awk je nak buat kesimpulan..hehehhe
                    visit my personal blog:zenocorp's ways of fish & pips

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by zenocorp View Post
                      x pernah paderi2 kristian ckp kat budak2 bukan islam yg tuhan kristian dan islam adalah sama. pandai2 awk je nak buat kesimpulan..hehehhe
                      ko kena baca apa yang aku tulis kat atas tu.
                      bukannya ayat tu saja!
                      Maksud aku dah kalau guna nama Tuhan bg org Kristian tu Allah
                      Tuhan Org Islam pun Allah.
                      Habis tu Allah tu tuhan siapa? Tuhan org Kristian dan Tuhan org Islam.
                      Sebab tu aku bantah penggunaan Allah utk tuhan Org Kristian!
                      the Oranje Forever!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by the Oranje View Post
                        ko kena baca apa yang aku tulis kat atas tu.
                        bukannya ayat tu saja!
                        Maksud aku dah kalau guna nama Tuhan bg org Kristian tu Allah
                        Tuhan Org Islam pun Allah.
                        Habis tu Allah tu tuhan siapa? Tuhan org Kristian dan Tuhan org Islam.
                        Sebab tu aku bantah penggunaan Allah utk tuhan Org Kristian!
                        Originally posted by zenocorp View Post
                        x pernah paderi2 kristian ckp kat budak2 bukan islam yg tuhan kristian dan islam adalah sama. pandai2 awk je nak buat kesimpulan..hehehhe
                        Memang le dorng tak pernah cakap lagi...pasal yg dok bincang kat sini... menda yg blom berlaku..tapi ada kemungkinan berlaku :10::10:


                        Macam yang kita sedia maklum... isu berkaitan agama ni memang isu sensetive :4:..
                        Tapi... apa yg kita bincang kan kat sini...sekadar perbincangan dan berkongsi pendapat. :4:

                        Tapi apa2 pun... kalau pikir secara logik... pengunaan istilah yang sama (ALLAH)...bagi sesuatu yg berbeza (agama )..memang akan menimbulkan kekeliruan.:9:

                        Contoh : Kalau kita tak tahu org tu apa agama nye.. then time kita dok borak2..dia cakap.... kita kena percaya kat ALLAH. ... kalau dalam kes ni... semua agama guna "ALLAH".. dengan ayat dia tu...kita boleh tahu ke... ALLAH yang mana yg dia maksudkan ? :4:

                        Kalau pengunaan Allah ekslusif bagi org islam...bila dia sebut mcm tu je... sure kita dah paham.... tentu org tu beragama islam...

                        Macam tu gak..kalau ada member yg cakap.... dia percaya jesus.... sure org dah sedia maklum apa agama dia kan :9:

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by zureyna View Post
                          Memang le dorng tak pernah cakap lagi...pasal yg dok bincang kat sini... menda yg blom berlaku..tapi ada kemungkinan berlaku :10::10:


                          Macam yang kita sedia maklum... isu berkaitan agama ni memang isu sensetive :4:..
                          Tapi... apa yg kita bincang kan kat sini...sekadar perbincangan dan berkongsi pendapat. :4:

                          Tapi apa2 pun... kalau pikir secara logik... pengunaan istilah yang sama (ALLAH)...bagi sesuatu yg berbeza (agama )..memang akan menimbulkan kekeliruan.:9:

                          Contoh : Kalau kita tak tahu org tu apa agama nye.. then time kita dok borak2..dia cakap.... kita kena percaya kat ALLAH. ... kalau dalam kes ni... semua agama guna "ALLAH".. dengan ayat dia tu...kita boleh tahu ke... ALLAH yang mana yg dia maksudkan ? :4:

                          Kalau pengunaan Allah ekslusif bagi org islam...bila dia sebut mcm tu je... sure kita dah paham.... tentu org tu beragama islam...

                          Macam tu gak..kalau ada member yg cakap.... dia percaya jesus.... sure org dah sedia maklum apa agama dia kan :9:
                          Betol benda agama ni sensitif.
                          Pucuk pimpinan perlu ambil langkah yang betul.
                          Jgn pikirkan situasi semasa, pikirkan masa depan.
                          Pengertian tuhan itu berbeza bagi Islam dan Kristian.
                          Pihak Kristian cuba menangguk di air yang keruh.
                          Apakah benar ALLAH itu tuhan org Kristian?
                          Apakah ALLAH org Kristian itu sama dgn ALLAH org Islam?
                          zenocorp tentu ada jawapan.
                          the Oranje Forever!!!!

                          Comment


                          • #14
                            cara pengembangan kristian:

                            1. dakwah secara biasa= ni mmg biasa
                            2. memberi wang pada yang susah tanpa soal= ni mastika dah dedahkan
                            3. memberi air holy water yg dah dijampi = ni kawan hindu saya bagitau, makcik dia org kristian tp mcm puja something
                            4. tarik bebudak yg melepak, ajak gi somewhere dan offer minuman= serupa macam no.3 tapi ni jadi kat adik saya masa lepak kat Bukit bintang...nasib baik dia dah diberi amaran...
                            5. pikat then berzina ngan laki/perempuan islam= ni jadi kat sepupu saya...dia mmg gentleman tp agama kurang sikit...ada minah kristian pikat dia sampai berzina and mengandung...sepupu saya ajak kawin tp perempuan tu takmo masuk islam...sebab sepupu saya ttp nak bertanggungjawab pada kandungan tu, dia masuk kristian dan kawin ngan perempuan tu...

                            ni setakat yang saya tahu...itu sebabnya bila sesama islam bergaduh, saya sedih sgt, sebab musuh kita ada yg lagi besar sebenarnya...
                            :::Wakil Dana Tempatan FXOpen: Metazed (012 240 0097):::

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by the Oranje View Post
                              Betol benda agama ni sensitif.
                              Pucuk pimpinan perlu ambil langkah yang betul.
                              Jgn pikirkan situasi semasa, pikirkan masa depan.
                              Pengertian tuhan itu berbeza bagi Islam dan Kristian.
                              Pihak Kristian cuba menangguk di air yang keruh.
                              Apakah benar ALLAH itu tuhan org Kristian?
                              Apakah ALLAH org Kristian itu sama dgn ALLAH org Islam?
                              zenocorp tentu ada jawapan.
                              Allah itu tuhan sekelian alam termasuk semua manusia. Agama2 lain tetap mempercayai tuhan iaitu Allah. Cuma mereka terpesong @ sesat kerana menggunakan sesuatu sebagai perantara seperti berhala & sebagainya. Dalam hal ini Nik Aziz pun taknak komen banyak2 sebab takut salah faham dan diputarbelitkan kenyataannya.

                              Namun sekiranya pihak kristian mau menggunakan perkataan Allah untuk menyesatkan umat Islam, itu yang harus kita tentang. Pihak musuh @ kafir akan menggunakan apa sahaja cara untuk menyesatkan kita.
                              "Saya menyertai Nogold Speakout"

                              Comment

                              Working...
                              X