Announcement

Collapse
No announcement yet.

khasiat sayur Tauge.......

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • khasiat sayur Tauge.......

    salam,

    Menu tauge untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.

    Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan syaur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

    Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

    Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

    Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

    Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

    Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

    Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

    Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

    Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya...

    just info....
    "I'm in Nogold Speakout"
    ______________Bagiku tak jumpa maka tak kenal.....

  • #2
    boleh agak mmg ramai xsuka mkn sayur tauge....:024:
    tapi....rupanya byk tul khasiat lam sayur nih...
    sapa xtau ..rugi...:035:
    "I'm in Nogold Speakout"
    ______________Bagiku tak jumpa maka tak kenal.....

    Comment


    • #3
      say no to taugeh......:048:

      taugeh bukan sejenis sayur....:036::036::036:

      Comment


      • #4
        tapi tauge goreng n tauge masak lemak bes, tauge dalam tauhu sumbat, tauge dalam mee goreng, mee kari...kire mmg banyak menu pakai tauge ni..hehe..
        murah pun murah...jom ramai2 makan tauge. tp tauge ni bukan sayur la...
        kategori ape eh..haha

        Comment


        • #5
          Originally posted by maraippo View Post
          tapi tauge goreng n tauge masak lemak bes, tauge dalam tauhu sumbat, tauge dalam mee goreng, mee kari...kire mmg banyak menu pakai tauge ni..hehe..
          murah pun murah...jom ramai2 makan tauge. tp tauge ni bukan sayur la...
          kategori ape eh..haha
          taugeh termasuk dlm kategori jangan makan.....:036::036::036:

          Comment


          • #6
            Originally posted by zCk View Post
            say no to taugeh......:048:

            taugeh bukan sejenis sayur....:036::036::036:
            ada jugak mende yg mung tak makan yek.. ingatkan kayu jer..

            Comment


            • #7
              saya suker makan taugeh sbb taugeh best... makan mentah2 pun best.. lagipun taugeh adalah sumber protin yg tertinggi..percayalah:045:

              Comment


              • #8
                Originally posted by zCk View Post
                taugeh termasuk dlm kategori jangan makan.....:036::036::036:
                Btol.. taugehla paling tak suka..
                sbb dulu duk tgh dia membesar kat tisu kulat..
                terus jadi geli nak makan..
                :035::035:
                jumpa taugeh mesti singkan dia siap2..
                rupa2nya byk khasiat dia..
                aduh.. kena blaja makan ni.. :024::024:
                "Today is the great mental mental cleansing day. Throw away all that binds you to the past; all that hurts you. Discard everything in garbage;clean your heart; prepare it for a new life"

                Comment


                • #9
                  aku rasa...ramai yg xbrkenan nk mkn sayur tauge ni...
                  sebab xtau khasiatnya...sesiapa yg dah tau ....
                  khasiat bagusnya tauge ni....elok tu..blaja2 makan yer...:045:
                  buat masak lemak tauge + tauhu + telur.....sedap tu..:024:
                  "I'm in Nogold Speakout"
                  ______________Bagiku tak jumpa maka tak kenal.....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mariahassan View Post
                    aku rasa...ramai yg xbrkenan nk mkn sayur tauge ni...
                    sebab xtau khasiatnya...sesiapa yg dah tau ....
                    khasiat bagusnya tauge ni....elok tu..blaja2 makan yer...:045:
                    buat masak lemak tauge + tauhu + telur.....sedap tu..:024:
                    iyala..
                    kalo makan dia kan..
                    rasa meremang dalam tekak..
                    geelliii.. :035::035:
                    "Today is the great mental mental cleansing day. Throw away all that binds you to the past; all that hurts you. Discard everything in garbage;clean your heart; prepare it for a new life"

                    Comment


                    • #11
                      taugeh larr besh apa laa korang ie... darat ulu ler..:036:

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kingnorth View Post
                        taugeh larr besh apa laa korang ie... darat ulu ler..:036:
                        sape yg tak suka mkn taugeh tu??:005:

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by alonso14 View Post
                          sape yg tak suka mkn taugeh tu??:005:
                          sape la tu.. ish2.. :dft011::dft011:
                          "Today is the great mental mental cleansing day. Throw away all that binds you to the past; all that hurts you. Discard everything in garbage;clean your heart; prepare it for a new life"

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Nard Wawa View Post
                            sape la tu.. ish2.. :dft011::dft011:
                            boleh tak list nama...:019:
                            "I'm in Nogold Speakout"
                            ______________Bagiku tak jumpa maka tak kenal.....

                            Comment


                            • #15
                              saya suker taugeh.. badan kecik kepala besar....:048:

                              Comment

                              Working...
                              X