Announcement

Collapse
No announcement yet.

kerak nasi buat ibu

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kerak nasi buat ibu

    [CENTER]http://wanwma.com/wp-content/uploads...bu.jpg/CENTER]
    Hari ini semua adik beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya ,ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti. Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari. Aku minta untuk membantu ,"tak payah" katanya "biar mak yang buat nanti lain rasanya". Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang baru nak merayakan aidilfitri bersamanya.

    Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya..tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya. Terhinjut-hinjut mak kesana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. bukan main khusyuk dan bersungguh cuba menyediakan juadah yang semampunya. Bila semuanya dah sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak untuk abang dan kakak yang tiba dengan anak-anak mereka. Semuanya pakat menjamu selera..memang berselera semua sukakan nasi goreng mak..mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya..Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku... " ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi tu"... seraya tu abang ku bertanya 'siapa tak makan lagi nasi ni'. Aku menjawab ' mak belum makan apa lagi tu' Mak dengan bersungguh menjawab " Ehh mak tak mau... tak lalulah nasi goreng, nak makan roti ja sat lagi'... dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kata ku dalam hati." oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit diebetisnya" ..

    Bila semua dah pulang..aku lihat mak terhinjut-hinjut kedapur..lantas aku tanya 'mak nak apa..nak ambilkan.'.' takpa nak rasa ni sikit'. Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku..bila kulihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan.

    Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya. ..zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Kami benar-benar kalah dengan apa yang kami saksikan.." YA RABB Engkau peliharalah Ibu kami, Ampunilah Dosanya, Berilah kekuatan pd anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga " . AMINN

  • #2
    yg ni baru 1st time baca..
    tQ 4 sharing

    Comment


    • #3
      Originally posted by akay View Post
      yg ni baru 1st time baca..
      tQ 4 sharing
      ok, sama-sama:dft009:

      Comment


      • #4
        kasih ibu...............
        the Oranje Forever!!!!

        Comment


        • #5
          Originally posted by the Oranje View Post
          kasih ibu...............
          membawa ke syurga...

          terima kasih ibu....

          Comment


          • #6
            hmmm... tulah anak lain bawa mak tu g keluau makan...
            [CENTER]Kuasa BulkSMS 6 sen untuk Semua NetWork - 1SMSCafe-Internet SMS Termurah dan Terbaik di pasaran

            Comment


            • #7
              kasih ibu memang tiada tandinganya.....
              memang x mampu untuk kita balas......

              jadi oleh itu hormatilah ibu mu....
              syangilah mereka spenuh hati mu.....

              slagi hayat mereka di kandung badan

              Comment


              • #8
                Originally posted by carkey88 View Post
                kasih ibu memang tiada tandinganya.....
                memang x mampu untuk kita balas......

                jadi oleh itu hormatilah ibu mu....
                syangilah mereka spenuh hati mu.....

                slagi hayat mereka di kandung badan
                sentiasa berdoa pada kedua ibu bapa kita

                Comment


                • #9
                  hurm......kasih ibu bawa ke syurga.....

                  Comment


                  • #10
                    adess..
                    terkedu haku membaca kasih seorang ibu.....
                    YA ALLAH ko selamat kan lah ibu haku..
                    31 Dec 2009 genap 15000 posting di NG

                    bila nak cecah 30k ni

                    Comment


                    • #11
                      tq, teringat emak ayah dikampung...:016:

                      Comment


                      • #12
                        terharunyer

                        Comment


                        • #13
                          terharunya... kasihnya ibu pada anak2...
                          tapi anak2 zaman skrg plak mcm mn???

                          Comment


                          • #14
                            tu r...
                            menang terharu kenangan kasih sayang seorang ibu...
                            31 Dec 2009 genap 15000 posting di NG

                            bila nak cecah 30k ni

                            Comment


                            • #15
                              cedih2...terharu baca citer ni...sayang makk T_T

                              Comment

                              Working...
                              X