Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dosa Jual Beli Hari Jumaat

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dosa Jual Beli Hari Jumaat

    Oleh Zaharuddin Abd Rahman www.zaharuddin.net

    Sudah menjadi kebiasaan, disebabkan hari Jumaat adalah hari kerja di Malaysia , lelaki yang bekerjaya terpaksa terkejar-kejar mengambil waktu rehat tengahari untuk makan tengahari dan juga menunaikan solat fardhu Jumaat secara berjemaah. Namun, dalam ketika itu, ramai yang tidak sedar setiap minggu, mereka mungkin membeli makanan yang berulamkan dosa.

    Sebelum ini, saya pernah mengulas berkenaan hal ini melalui siaran ‘Tanyalah Ustaz TV9' dan juga wawancara bersama Utusan Malaysia. Namun melihat kepada kekerapan dan kurang sensitiviti kalangan umat Islam di Malaysia khususnya. Satu penulisan ringkas yang khusus berkenaan hal ini adalah perlu.

    Persoalan jual beli yang terus berlangsung di kalangan peniaga dan pembeli lelaki selepas azan pada hari Jumaat perlu dipandang serius atau ia akan berterusan. Lebih kurang menyenangkan, apabila melihat peniaga-peniaga ini berkhemah di luar masjid, mengambil untung atas perkumpulan umat Islam yang ingin menunaikan solat Jumaat, sedang mereka menjadi penyebab kepada dosa.

    PENGHARAMAN JUAL BELI SELEPAS AZAN DI HARI JUMAAT

    Solat Jumaat adalah wajib hanya ke atas lelaki baligh dan bukan wanita. Justeru setiap urusniaga di antara wanita dengan wanita selepas azan pertama atau kedua dikumandangkan pada hari Jumaat adalah sah dan harus. Justeru, ia tidak termasuk di dalam perbincangan para ulama dan bukan pula fokus artikel ini. Ia adalah satu keharusan yang disepakati oleh keempat-empat mazhab terbesar dalam Fiqh Islam.

    Demikian juga halnya bagi mereka yang tidak wajib solat jumaat kerana sebab lain seperti sakit, musafir dan sebagainya.

    Perbincangan hukum hanya berkisar kepada para lelaki, sama ada peniaga lelaki, pembeli lelaki atau kedua-duanya sekali yang sihat, baligh dan tidak bermusafir.

    Asas hukum adalah dari surah al-Jumaat ayat 9 yang maksud-Nya:

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

    Ertinya :Hai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan sembahyang pada hari Jumat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

    AZAN PERTAMA ATAU KEDUA?

    Walaupun telah ijma'[1] di kalangan ulama akan pengharaman jual beli berdasarkan ayat di atas, mereka berbeza ijtihad dalam menentukan pengharaman itu jatuh selepas azan pertama atau kedua.

    Perlu difahami bahawa azan Jumaat di zaman Nabi s.a.w, Abu Bakar as-Siddiq r.a dan Umar r.a hanyalah sekali sahaja, iaitu di ketika khatib (imam) naik ke atas mimbar untuk memulakan khutbah. Di zaman pemerintahan khalifah Uthman r.a, bilangan umat Islam bertambah lalu diperkenalkan azan kedua dan seterusnya ketiga (berfungsi sebagai iqamah).

    Namun, hasil daripada kewujudan lebih dari satu azan selepas zaman Uthman, para ulama sekali lagi perlu berijtihad dalam menentukan azan manakah yang mesti tiada lagi jual beli selepasnya. Mazhab Maliki dan Hanbali jelas dan tegas bahawa pengharaman adalah selepas azan kedua iaitu di ketika khatib sudah naik ke atas mimbar, ia juga bertepatan dengan suasana di ketika turunnya ayat Al-Quran, para masa hayat baginda Nabi s.a.w.[2]

    Imam At-Tohawi Al-Hanafi menegaskan :-

    المعتبر الأذان عند المنبر بعد خروج الإمام ، فإنه هو الأصل الذي كان للجمعة على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم

    Ertinya : Azan yang terpakai (dalam hal ini) adalah yang ketika keluar imam di atas mimbar, maka itulah yang asal sebagaimana Jumaat di zaman baginda Nabi s.a.w (Mukhtasar at-Tohawi, hlm 24)

    Namun demikian, ulama mazhab Hanafi kelihatan mempunyai berbilang pandangan dengan majoriti di antara mereka berijtihad azan kedua adalah ‘pasti haram', cuma terdapat sebahagian besar mereka yang juga berpendapat pengharaman bermula sejak dari azan pertama (azan masuk waktu) lagi atau selepas tergelincirnya matahari pada hari tersebut.[3] Ini bermakna, mazhab Hanafi lebih tegas dalam hal ini dan disepakati oleh keempat-empat mazhab, berjual beli selepas azan kedua adalah haram.

    Imam Ibn Kathir Al-Syafie menyebut :

    اتفق العلماء على تحريم البيع بعد النداء الثاني

    Ertinya : Para ulama bersepakat berkenaan pengharaman jualbeli selepas azan kedua ( Tafsir Ibn Kathir, 4/367)

    BERDOSA SAHAJA ATAU AQAD JUGA BATAL?

    Walaupun berjualbeli di waktu itu adalah haram yang beerti berdosa atas si penjual dan pembeli, namun adakah aqad jual beli mereka terbatal?

    Jika kesalahan ini dilakukan, dosa yang ditanggung adalah satu peringkat, manakala sah batal transaksi itu pula adalah satu peringkat yang lain. Jika aqad tidak sah, beerti pemilikan harga yang diperolehi oleh penjual adalah batal dan demikian juga pemilikan pembeli ke atas barangan beliannya. Jika itu berlaku, beerti kedua-dua mereka menggunakan harta milik orang lain dan berterusan keadaan itu sehingga akhir hayat mereka dalam keadaan penuh syubhat dan bermasalah.

    Dalam hal ini, para ulama tidak sepakat dalam menanggapi kesahihan atau terbatalnya aqad. Para Ulama terbahagi kepada dua kumpulan :

    Pertama : Aqad adalah sah dan hanya dosa ditanggung oleh penjual dan pembeli. Ia adalah ijtihad dari mazhab Hanafi, Syafie dan sebahagian Maliki.

    Kedua : Aqad batal dan berdosa ; Ia adalah pendapat mazhab Hanbali dan majoriti Maliki.

    Namun, berdasarkan penelitian, pendapat pertama adalah lebih kukuh, khususnya adalah rukun dan syarat jual beli telah semuanya dipenuhi, kecuali ia melanggar waktu jualan yang diharamkan sahaja, atas kesalahn itu dosa sahaja ditanggung tanpa pembatalan aqad.

    Apapun, amat perlu umat Islam di Malaysia dan dimana sahaja untuk lebih berhati-hati dalam hal ini. Justeru, amat digalakkan agar dapat dinasihatkan kepada para peniaga dan semua warga Muslim yang wajib ke atas solat Jumaat untuk menghindari kesalahan ini. Kita bimbang,akibat kejahilan, ramai yang melanggarnya secara berulang kali.

    KESIMPULAN

    Kesimpulan, jual beli itu akan jatuh haram hanya apabila:

    a) Dilakukan selepas azan kedua sewaktu imam berada di atas mimbar.

    b) Dilakukan oleh lelaki (sama ada sebagai peniaga atau penjual) yang wajib solat Jumaat.

    c) Mengetahui berkenaan hukum haram ini, dan wajiblah ke atas individu mukallaf untuk mempelajarinya. Wajib pula untuk menyampaikannya bagi yang mengetahui.

    Saya amat berharap agar para khatib dapat mengingatkan perkara ini setiap kali mereka berada di atas mimbar, juga diingatkan oleh para bilal sebelum mereka melaungkan azan kedua. Digalakkan pula bagi orang ramai untuk mengedarkan tulisan ini di masjid-masjid bagi menyedarkan orang ramai.

    Sekian, Zaharuddin ABd Rahman www.zaharuddin.net 26 Oktober 2009
    "Saya menyertai Nogold Speakout"

  • #2
    Patot kena hukum ni sesapa yg jual beli time tu, brenti la kejap kan kan..

    Comment


    • #3
      kadang2 orng lbh sanggup tinggal solat jumaat dari perniagaan........
      sbb lebih nmpak dunia dari akhirat.................
      :041::041:

      Comment


      • #4
        kalau camtu..kedai seme diwajibkan tutup nih....:048:
        31 Dec 2009 genap 15000 posting di NG

        bila nak cecah 30k ni

        Comment


        • #5
          dulu masa aku dok kampung baru dulu,..
          setiap kali sebelum bilal azan yg 1st, imam soh semua peniaga2 yang ada sekitar masjid tu tutup kedai dan terus ke masjid. tapi kebanyakannya mcm buat dek jer,...
          lepas abih khutbah baru la dok kalut berebut2 nak amik ayaq semayang...

          Comment


          • #6
            gulp.." Mengetahui berkenaan hukum haram ini, dan wajiblah ke atas individu mukallaf untuk mempelajarinya. Wajib pula untuk menyampaikannya bagi yang mengetahui."

            pasnih kena wat flyers,letak sekali sebelah menyebelah dengan buletin/risalah mingguan masjid..takpun bg jer kat tukang bagi flyers yang sibuk dok promote makanan,ubat tumbuh rambut,ubat kuat,krim susu kambing etc sebelum sembahyang..

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ejal_Kronik View Post
              kalau camtu..kedai seme diwajibkan tutup nih....:048:
              tau x pe...kena ada akta la kalu gitu.....hehehe

              Originally posted by royce5061 View Post
              dulu masa aku dok kampung baru dulu,..
              setiap kali sebelum bilal azan yg 1st, imam soh semua peniaga2 yang ada sekitar masjid tu tutup kedai dan terus ke masjid. tapi kebanyakannya mcm buat dek jer,...
              lepas abih khutbah baru la dok kalut berebut2 nak amik ayaq semayang...
              2 la kdang2 dorng nie lagi di larang lagi di buat....
              payah kalu selagi sikap mcm nie wujud....
              ckp pon x guna la

              Originally posted by jellybelly View Post
              gulp.." Mengetahui berkenaan hukum haram ini, dan wajiblah ke atas individu mukallaf untuk mempelajarinya. Wajib pula untuk menyampaikannya bagi yang mengetahui."

              pasnih kena wat flyers,letak sekali sebelah menyebelah dengan buletin/risalah mingguan masjid..takpun bg jer kat tukang bagi flyers yang sibuk dok promote makanan,ubat tumbuh rambut,ubat kuat,krim susu kambing etc sebelum sembahyang..
              heheheh...........
              siap wat flyers...
              pah2 buh la gmbr2 ngeri skit bia dorng tobat teros....
              :005::005:

              Comment


              • #8
                rasanya bukan waktu semayang jumaat je kot.. solat fardhu yg lain pun kena tutup bila azan berkumandang & segera menunaikan solat.. x tau ke rezeki tu dtg dr mana??

                Comment


                • #9
                  Walaupun berjualbeli di waktu itu adalah haram yang beerti berdosa atas si penjual dan pembeli,

                  iskh, kalau beli air soya atau air tebu time tu, kira haram lah. takleh minum.
                  kalu keluar kerja lambat nak gi solat jumaat, tangguh dulu makan selepas solat.
                  Cam gitu agaknya?
                  the Oranje Forever!!!!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by the Oranje View Post
                    Walaupun berjualbeli di waktu itu adalah haram yang beerti berdosa atas si penjual dan pembeli,

                    iskh, kalau beli air soya atau air tebu time tu, kira haram lah. takleh minum.
                    kalu keluar kerja lambat nak gi solat jumaat, tangguh dulu makan selepas solat.
                    Cam gitu agaknya?
                    BERDOSA SAHAJA ATAU AQAD JUGA BATAL?

                    Walaupun berjualbeli di waktu itu adalah haram yang beerti berdosa atas si penjual dan pembeli, namun adakah aqad jual beli mereka terbatal?

                    Jika kesalahan ini dilakukan, dosa yang ditanggung adalah satu peringkat, manakala sah batal transaksi itu pula adalah satu peringkat yang lain. Jika aqad tidak sah, beerti pemilikan harga yang diperolehi oleh penjual adalah batal dan demikian juga pemilikan pembeli ke atas barangan beliannya. Jika itu berlaku, beerti kedua-dua mereka menggunakan harta milik orang lain dan berterusan keadaan itu sehingga akhir hayat mereka dalam keadaan penuh syubhat dan bermasalah.

                    Dalam hal ini, para ulama tidak sepakat dalam menanggapi kesahihan atau terbatalnya aqad. Para Ulama terbahagi kepada dua kumpulan :

                    Pertama : Aqad adalah sah dan hanya dosa ditanggung oleh penjual dan pembeli. Ia adalah ijtihad dari mazhab Hanafi, Syafie dan sebahagian Maliki.

                    Kedua : Aqad batal dan berdosa ; Ia adalah pendapat mazhab Hanbali dan majoriti Maliki.

                    Namun, berdasarkan penelitian, pendapat pertama adalah lebih kukuh, khususnya adalah rukun dan syarat jual beli telah semuanya dipenuhi, kecuali ia melanggar waktu jualan yang diharamkan sahaja, atas kesalahn itu dosa sahaja ditanggung tanpa pembatalan aqad.
                    Ada ketidaksepakatan ulama disini. Namun dosa tetap dosa kerana berlaku pada waktu yang diharamkan. Cuma akad tu sah atau tidak, wallahualam. Kalau tak sah jadi 2 kali dosa.
                    "Saya menyertai Nogold Speakout"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gitaris Berapi View Post
                      rasanya bukan waktu semayang jumaat je kot.. solat fardhu yg lain pun kena tutup bila azan berkumandang & segera menunaikan solat.. x tau ke rezeki tu dtg dr mana??
                      yup....tapi yg ini di tegaskn pada waktu smayang jumaat.....memang benar harus mempercepatkan waktu solat......sbb bila sengaja melengahkn dah jadi makruh......

                      Originally posted by the Oranje View Post
                      Walaupun berjualbeli di waktu itu adalah haram yang beerti berdosa atas si penjual dan pembeli,


                      iskh, kalau beli air soya atau air tebu time tu, kira haram lah. takleh minum.
                      kalu keluar kerja lambat nak gi solat jumaat, tangguh dulu makan selepas solat.
                      Cam gitu agaknya?

                      kira mcm subahat jugak la,sebab kalu x da pembeli maka x kn ada penjual.....
                      mkanan 2 x haram tapi jual beli 2 yg jadi haram.......
                      makna nya di situ di tegah menjual beli.......


                      Originally posted by tennoajak View Post
                      Ada ketidaksepakatan ulama disini. Namun dosa tetap dosa kerana berlaku pada waktu yang diharamkan. Cuma akad tu sah atau tidak, wallahualam. Kalau tak sah jadi 2 kali dosa.
                      akad 2 yg x sah.....sbab telah di haramkn pada wak2 e2 untuk berjual beli.......
                      pada apa yg aq blaja la....
                      kalu ada trsalah...aq mohon maaf awal2 sbb aq pon manusia jugak...
                      x lari dari wat kesalahan

                      Comment

                      Working...
                      X