Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pengarah Syarikat Bulumas didakwa terima deposit tanpa lesen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pengarah Syarikat Bulumas didakwa terima deposit tanpa lesen

    Pengarah Syarikat Bulumas didakwa terima deposit tanpa lesen



    KLANG: Pengarah Syarikat Buluhmas Enterprise Sdn Bhd, Ame Hamzah Mat Atar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap tuduhan menerima deposit daripada orang ramai tanpa memegang lesen yang
    sah mengikut Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989.

    Dia didakwa melakukan kesalahan itu di premis bernombor 35 & 35A, Jalan 1,
    Taman Raden Jaya, Tanjung Karang, Kuala Selangor, antara 14 April dan 13 Oktober tahun lalu.

    Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 25 (1) Akta Bank dan Institusi-Institusi
    Kewangan 1989 (Akta 372) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 103 (1)(a) Akta yang sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000,000 atau penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

    Di mahkamah yang sama, syarikat agensi pengiklanan itu turut didakwa
    melakukan kesalahan yang sama di tempat dan tarikh yang sama.

    Ame Hamzah selaku pengarah syarikat itu mengaku tidak bersalah dan minta
    dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah.

    Hakim Yong Zarida Sazali kemudian membenarkan Ame Hamzah dibebaskan dengan ikat jamin RM50,000. Mahkamah turut menetapkan 26 November ini untuk sebutan semula kedua-dua kes.

    Pegawai Pendakwa dari Bank Negara Malaysia, Stanley Clement Augustin,
    sebelum itu membantah jaminan diberikan kepada Ame Hamzah dengan alasan kes itu tidak menawarkan ikat jamin.

    Peguam Yunus Sharif, yang mewakili Ame Hamzah, bagaimanapun berkata walaupun kes itu tidak menawarkan jaminan, mahkamah boleh menggunakan budi bicara untuk membenarkan tertuduh diikat jamin.

    "Pertuduhan juga tidak menyatakan jumlah wang yang dikatakan diterima
    daripada pendeposit. Anak guam saya sudah memberikan sepenuh kerjasama sejak penyiasatan dimulakan oleh Bank Negara pada 13 Oktober tahun lalu sehingga pendakwaan hari ini," katanya.-Bernama

    http://www.hmetro.com.my/Current_New...cle/index_html

  • #2
    Originally posted by jahar79 View Post
    Pengarah Syarikat Bulumas didakwa terima deposit tanpa lesen



    KLANG: Pengarah Syarikat Buluhmas Enterprise Sdn Bhd, Ame Hamzah Mat Atar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap tuduhan menerima deposit daripada orang ramai tanpa memegang lesen yang
    sah mengikut Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989.

    Dia didakwa melakukan kesalahan itu di premis bernombor 35 & 35A, Jalan 1,
    Taman Raden Jaya, Tanjung Karang, Kuala Selangor, antara 14 April dan 13 Oktober tahun lalu.

    Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 25 (1) Akta Bank dan Institusi-Institusi
    Kewangan 1989 (Akta 372) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 103 (1)(a) Akta yang sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000,000 atau penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

    Di mahkamah yang sama, syarikat agensi pengiklanan itu turut didakwa
    melakukan kesalahan yang sama di tempat dan tarikh yang sama.

    Ame Hamzah selaku pengarah syarikat itu mengaku tidak bersalah dan minta
    dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya oleh jurubahasa mahkamah.

    Hakim Yong Zarida Sazali kemudian membenarkan Ame Hamzah dibebaskan dengan ikat jamin RM50,000. Mahkamah turut menetapkan 26 November ini untuk sebutan semula kedua-dua kes.

    Pegawai Pendakwa dari Bank Negara Malaysia, Stanley Clement Augustin,
    sebelum itu membantah jaminan diberikan kepada Ame Hamzah dengan alasan kes itu tidak menawarkan ikat jamin.

    Peguam Yunus Sharif, yang mewakili Ame Hamzah, bagaimanapun berkata walaupun kes itu tidak menawarkan jaminan, mahkamah boleh menggunakan budi bicara untuk membenarkan tertuduh diikat jamin.

    "Pertuduhan juga tidak menyatakan jumlah wang yang dikatakan diterima
    daripada pendeposit. Anak guam saya sudah memberikan sepenuh kerjasama sejak penyiasatan dimulakan oleh Bank Negara pada 13 Oktober tahun lalu sehingga pendakwaan hari ini," katanya.-Bernama

    http://www.hmetro.com.my/Current_New...cle/index_html
    takde harapan ler.. bila kes dah bawak ke mahkamah... amik masa lama nak settle...

    Comment


    • #3
      Originally posted by kni View Post
      takde harapan ler.. bila kes dah bawak ke mahkamah... amik masa lama nak settle...
      nasib baik aku masuk sikit jer...:dft006:

      Comment


      • #4
        thread yg sama je ni...


        http://www.nogold.com/forum/showthread.php?t=39081

        Comment


        • #5
          buluhmas dah jadi buluh betung.................

          Comment


          • #6
            Originally posted by akay View Post
            yeker...sorry bos tak perasan:009:

            Comment


            • #7
              Originally posted by zCk View Post
              buluhmas dah jadi buluh betung.................
              banyak ker ko masuk zck??

              Comment


              • #8
                Originally posted by zCk View Post
                buluhmas dah jadi buluh betung.................
                boleh wat lemang...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by akay View Post
                  Originally posted by jahar79 View Post
                  yeker...sorry bos tak perasan:009:
                  Originally posted by jahar79 View Post
                  banyak ker ko masuk zck??
                  encik akay sila mergekan thread dan ban kan jahar..
                  harap maklum..:011:

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by zCk View Post
                    encik akay sila mergekan thread dan ban kan jahar..
                    harap maklum..:011:
                    ko ni asyik nak ban kan orang jer... hampeh tul..:011:

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jahar79 View Post
                      banyak ker ko masuk zck??
                      xmasuk pun........tp selalu stiker kat keta orng lain....:013:

                      Originally posted by jahar79 View Post
                      ko ni asyik nak ban kan orang jer... hampeh tul..:011:
                      aku mana ada power........:011::011:

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by zCk View Post
                        xmasuk pun........tp selalu stiker kat keta orng lain....:013:



                        aku mana ada power........:011::011:
                        aku masuk seratus lebih...tapi anggap je lah sedekah...aku pun dah tak ingat dah pasal buluhmas nih..:022:

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by zCk View Post
                          xmasuk pun........tp selalu stiker kat keta orng lain....:013:



                          aku mana ada power........:011::011:
                          aku pon bukan pihak berkuasa la :011:

                          Comment


                          • #14
                            owh ... kena jugak yer...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by akay View Post
                              aku pon bukan pihak berkuasa la :011:
                              ko ade menceburkan diri ke dalam komplot buluhmas nih??:dft005:

                              Comment

                              Working...
                              X